ShippingWatch

Torm med i redernes nye scrubber-alliance

Næsten 20 redere er gået sammen i den nye Clean Shipping Alliance, som er fortalere for brugen af scrubbere og støtter IMO's svovlkrav.

Foto: Torm

Det danske rederi Torm er blandt de 18 redere, som er gået sammen i den nystiftede gruppe Clean Shipping Alliance (2020), som advokerer for brugen af røgrensere og bakker op om IMO's omdiskuterede 2020-svovlkrav.

Det skriver flere branchemedier på baggrund af en pressemeddelelse.

Formålet med alliancen er at informere industrien, nationale og internationale myndigheder, NGO'er og offentligheden om de miljømæssige gevinster ved de forskellige scrubbere på markedet, og en del af alliancens medlemmer har allerede investeret betydelige summer i teknologien.

Eksempelvis tæller alliancen John Frederiksens Frontline, som i sommer købte en bid af en scrubber-producent.

Meningerne om scrubbere er dog delte, og den internationale sammenslutning af tankeredere, Intertanko, ser ikke scrubbere som en langsigtet løsning – blandt andet på grund af den høje surhedsgrad af vaskevandet fra åbne scrubbere.

Tilsvarende udtalte Scorpio-chef Robert Bugbee for nylig til ShippingWatch, at deres valg af scrubbere snarere bundede i et økonomisk rationale end en tro på, at teknologien kan løse miljøproblemer.

Efter 2020 vil prisforskellen på tung bunkerolie og brændstof med et lavt svovlindhold blive så stor, at en scrubber vil tjene sig selv hjem efter ganske kort tid, forklarede direktøren og tilføjede, at han regner med, at scrubbere bliver udfaset inden for en kort årrække, og at hele markedet på sigt vil bevæge sig mod "mere rene typer af brændstof".

Medlemmerne af Clean Shipping Alliance består af en række kendte shippingselskaber i form af Blystad Group, Carnival Corp, Cargill, DHT Holdings, Eagle Bulk Shipping, Eastern Pacific Shipping, Grimaldi Group, Golden Ocean, Hunter Group, John Fredriksen's Frontline, Navig8 Group, Okeanis Eco Tankers, Oldendorff Carriers, Star Bulk Carriers, Spliethoff, Trafigura og Torm.

Exxon åbner ny enhed for lavsvovlholdigt brændstof

Derfor udråber DNV GL miljøvenlige redere som vinderne

Mere fra ShippingWatch

3i køber AMP ud af Esvagt

Kapitalfonden 3i, der ejer halvdelen af Esvagt, har aftalt med virksomhedens anden ejer, kapitalfonden AMP Capital, at overtage hele Esvagt for 268 millioner britiske pund, så 3i bliver eneejer. Handelen ventes at falde på plads i første kvartal 2022.

Ugens bedste historier på ShippingWatch

Det var tid til procedure i Dan-Bunkering sagen, hvor anklageren kræver bøde- og fængelsstraf. 2022 tegner til at blive nyt hæsblæsende containerår, klima spillede afgørende rolle i Lasse Kristoffersens beslutning om jobskifte i en uge, hvor Norden lagde tørlast og tank sammen i ny struktur.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs