Socialdemokratiet åbner for kontrol med udenlandske søfolk

Der er behov for at indføre kontrol med, om udenlandske søfolk på danske skibe har papirerne i orden. Det siger Socialdemoraktiets Mattias Tesfaye til ShippingWatch.
Mattias Tesfaye er ordfører for social dumping hos Socialdemokratiet. Han er blandt andet også udlændingeordfører. | Foto: Ritzau Scanpix/Mads Claus Rasmussen
Mattias Tesfaye er ordfører for social dumping hos Socialdemokratiet. Han er blandt andet også udlændingeordfører. | Foto: Ritzau Scanpix/Mads Claus Rasmussen

Socialdemokratiet finder det kritisabelt, at ingen går ombord på danske skibe for at tjekke, om udenlandske søfolk har papirerne i orden og åbner nu for at indføre mere kontrol med reglerne.

Ifølge fagforeningen ITF bruger flere rederier søfolk uden arbejdstilladelse på danskflagede skibe, selv om det er i strid med udlændingeloven. Det gør de blandt andet, fordi filippinske eller ukrainske søfolk får mindre i løn end deres danske kollegaer.

Indtil videre er et rederi dømt for at bruge illegal arbejdskraft i en sag, som har været mere end fire år undervejs og nu er anket.

Der findes dog intet omfang over problemet, fordi ingen myndigheder fører aktiv kontrol med, om reglerne bliver overholdt. De få sager, som er blevet prøvet, er kun nået dertil, fordi ITF har anmeldt dem.

"Det synes jeg er kritisabelt. Tillid er godt, men kontrol skader ikke. Danmark er en søfartsnation. Derfor skal vores myndigheder selvfølgelig også kunne håndhæve lovgivningen på danskflagede skibe," siger Mattias Tesfaye, ordfører for social dumping hos Socialdemokratiet, til ShippingWatch.

Mener du, at der er behov for at indføre kontrol med søfolkenes arbejdstilladelser?

"Ja. Jeg synes, at det er helt naturligt, at myndighederne fører kontrol med, om udlændingeloven overholdes. Alle andre paragraffer i den lov håndhæves omhyggeligt af myndighederne," siger han.

S: DIS er ikke en fribillet

Ifølge udlændingeloven skal søfolk fra tredjelande have arbejdstilladelse, hvis de arbejder på et dansk skib i international trafik, som anløber en dansk havn mere end 25 gange i 12 måneder.

Ansvaret for at føre kontrol med loven ligger hos Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI), som hører under Udlændingestyrelsen.

Men styrelsen går hverken ombord på skibene for at tjekke besætningernes papirer, og den holder heller ikke øje med, hvor ofte et skib anløber en dansk havn, og om reglen derfor træder i kraft.

ITF har tidligere foreslået, at ansvaret bliver flyttet til Søfartsstyrelsen, som regelmæssigt går ombord på skibe i forbindelse med havnestatskontrollerne. Enhedslisten har samtidig rejst spørgsmålet over for erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) sidste år.

Mattias Tesfaye vil ikke lægge sig fast på, hvem der skal stå for at holde øje med, om reglen bliver overholdt. Men der er behov for kontrol, understreger han.

"For Socialdemokratiet er det ikke afgørende, hvilken myndighed der foretager kontrollen. Jeg kan godt se fordelene ved, at det er Søfartsstyrelsen. Omvendt er ekspertisen omkring arbejdstilladelser til tredjelandsborgere samlet hos Udlændingeministeriets styrelser. Den vurdering må regeringen foretage. Det vigtigste er, at der foretages kontrol," siger han.

Behovet bliver yderligere forstærket af, at reglen gælder skibene i Dansk Internationalt Skibsregister (DIS), hvor rederierne allerede sparer penge på besætningen, fordi ordningen giver dem til lov til at udbetale nettoløn og beholde skatten som statsstøtte.

"DIS-ordningen er ikke en fribillet til, at alle og enhver kan arbejde på danske skibe. Papirerne skal være i orden. Det er stadig grundlaget for at sikre ordnede forhold," siger Mattias Tesfaye til ShippingWatch.

Ingen kontrol med udenlandske søfolk på danske skibe 

Rederne ser intet behov for mere kontrol med anløbsregel

Sirius-direktør efter dom: Der er begået "væsentlige retlige fejl" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også