"Rederier risikerer at blive forvandlet til søfragtens Uber-chauffører"

Der skal findes nye digitale indtjeningskilder, hvis ikke rederierne skal ende som Uber-chauffører for søfragt, lyder det fra chefanalytiker i Danmarks Skibskredit Christopher Rex. Hedgefond med forbindelse til både Google og Maersk arbejder på sagen.
Christopher Rex, analysechef for Danmarks Skibskredit. | Foto: PR-foto/Danmarks Skibskredit
Christopher Rex, analysechef for Danmarks Skibskredit. | Foto: PR-foto/Danmarks Skibskredit

STAMFORD

Rederierne skal udvikle nye tilbud til sine kunder, hvis de vil undgå at blive reduceret til underbetalte mellemmænd i den globale forsyningskæde.

Sådan lyder det fra Christopher Rex, analysechef for Danmarks Skibskredit, som mener, at skibsejerne i værste fald kan ende som søfragtens Uber-chauffører.

I et oplæg tirsdag på konferencen CMA Shipping 2018 advarede han mod, at rederierne kan komme til at spille en langt mindre rolle i fremtidens verdenshandel, hvis ikke de formår at tilbyde mere end simpel fragt.

"Udfordringen er, at alle skibe i bund og grund er ved at blive kommodificerede. Det er ikke muligt at skelne, uanset hvilken farve skibet har, eller hvor forberedt på fremtiden det er," sagde han og pegede på, at vinderne derfor vil blive de selskaber, som formår at bygge oven på deres traditionelle forretning.

Det kan for eksempel være finansiering og forsikring til kunderne, som Maersk-gruppen allerede er begyndt at se nærmere på. Men der er også et stort uudnyttet potentiale i at kapitalisere på de omfattende data, som rederierne indsamler men holder for sig selv, påpegede Christopher Rex.

"Risikoen for alle os er, at hvis vi ikke i det mindste forsøger at blive mere digitale og tilpasse os de nye teknologier, så risikerer vi at blive forvandlet til Uber-chauffører, der kun bliver brugt til at levere billig fragt fra a til b, mens de mere digitale aktører høster værdien af at tilbyde flere services," sagde han.

Data er en guldmine

Advarslen fra Christopher Rex kom på samme dag, som netop Uber kunne fortælle mere om sin nye satsning på shipping, Uber Freight.

I et interview med ShippingWatch forklarede selskabets direktør, at formålet med den nye app er at gøre det nemmere for afskibere at booke fragt på lastbiler. Ligesom den velkendte taxa-app er styrken ved Uber Freight, at den giver både afskibere og chauffører et overblik over, hvor lasten befinder sig, og hvor de ledige lastbiler er.

Ifølge Christopher Rex sidder shippingindustrien allerede på en stor bunke af data om verdensmarkedet, som formentlig er mere værdifuld, end den data Uber har brugt til at skabe en milliardvirksomhed.

"Shippingindustrien er den bedste indikator, vi har for verdensøkonomien. Viden om hvordan varer bliver transporteret fra a til b i real time, forståelsen for forsyningskæden og varernes bevægelser har åbenlyst potentialet til at skabe værdi – ikke mindst når man tænker på, hvordan Uber har formået at kapitalisere på viden om transporten i vores byer," sagde chefanalytikeren.

Mens flere rederier først nu er ved at undersøge de digitale muligheder, så findes der imidlertid allerede en del selskaber, som forsøger at tjene penge på viden om shipping.

Maersk-partner kortlægger handel

Et af dem er Cargometrics, som også var tilstede på konferencen CMA Shipping. Selskabet startede ud som en udbyder af shippingdata til tradere, men har siden udviklet sig til en såkaldt kvantitativ hedgefond.

Det vil sige, at Cargometrics indsamler rå data om alt fra skibsbevægelser over varebeholdninger til handelsstrømme fra en bred vifte af kilder og bruger dem til at opdage investeringsmuligheder, som andre ikke kan få øje på. På sigt er målet at skabe et komplet overblik over verdenshandlen, forklarer stifter og topchef Scott Borgerson.

"Vi mangler et par år endnu, men visionen er at skabe fuldstændig og total transparens i forsyningskæden," sagde han på konferencen i Stamford, Connecticut.

"Du kan bruge de her data til at skabe en mosaik eller kludetæppe, som viser, hvad der sker i hele verden i real time, og for os er en sådan radikal transparens fremtiden. Det er drevet af data, og det vil kun blive oplevet som disruption for dem, som sidder i de mørke hjørner og tjener penge på at holde information for sig selv," sagde Scott Borgeson, som selv har en fortid i den maritime branche.

En branche han betragter som konservativ og i øvrigt er ene om at have arbejdet i. Istedet består Cargometrics' hold af programmører, matematikere og fysikere.

"De har ikke brug for praktisk maritim erfaring for at lave en slags Google eller Uber for shippinginformation," sagde Scott Borgeson.

Cargometrics indgik sidste år et partnerskab med Maersk Tankers, mens Googles topchef Eric Schmidt og shippingmilliardæren Idan Ofer har puttet penge i hedgefonden.

Uber-chef rækker ud til shipping: Lad os samarbejde

Maersk Tankers indgår partnerskab med hedgefond

Jeremy Nixon tror især på én teknologi i shipping

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også