ShippingWatch

Ngo: Derfor skal shippings investorer involvere sig i klimaet

De finansielle institutioner har med milliarder udlånt til shipping en helt central rolle i arbejdet med at sænke industriens udledning af CO2. "Vi er midt i et paradigmeskifte," siger maritim chef James Mitchell i ngo'en Carbon War Room i et interview med ShippingWatch.

Foto: /ritzau/Marius Nyheim

For bare få år siden var klimaet formentlig en af de sidste ting, der blev diskuteret, når banker og redere mødtes for at diskutere lånebetingelser og finansiering af skibe. Men en ændring er på vej, ikke mindst med det tiltagende pres på shippingindustrien om at levere på netop CO2-spørgmålet, hvor et afgørende møde finder sted til april i FN's søfartsorgan.

Den hollandske bank ABN Amro rangerer sine kunder efter en række sociale og miljørigtige kriterier. Det gælder eksempelvis, hvordan rederier ophugger deres skibe. Den norske Oljefond sortlistede flere rederier for at ophugge skibe på de såkaldte beaching-værfter i Sydøstasien, mens Nykredit for nylig er gået med i et initiativ om mere gennemsigtig ophugning.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra ShippingWatch

Höegh Autoliners går med i klimakoalition

Det norske bilrederi Höegh Autoliners indtræder i klima-alliancen First Movers Coalition, der også tæller Maersk, som ”frontløbere på bæredygtighedsområdet i deres sektor”.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs