ShippingWatch

Danpilot i samarbejde med rival om havnelodsninger

Statsejede Danpilot og det private Danish Pilot Service vil med nyt samarbejde reducere omkostningerne på havnelodsninger.

Det statsejede Danpilot og det private Danish Pilot Service har etableret et nyt fælles selskab, Belt Pilot, med base i Fredericia.

Samarbejdet omfatter alene havnelodsninger, og de to selskaber går sammen, fordi det er svært hver for sig at få en fornuftig økonomi i det såkaldte regionalmarked, siger Danpilots adm. direktør Gert Frost.

"Markedet for havnelodsninger har været konkurrenceudsat i ti år, og alle har haft svært ved at få økonomi i det. Der er 64 havne, der skal dækkes 24 timer i døgnet og 365 dage om året. Derfor er samarbejdet et forsøg på at få en omkostningsstruktur, der passer bedre," siger Gert Frost til ShippingWatch.

Danpilot ud med rekordregnskab

Jesper Hofmann, der er medejer af Danish Pilot Service, bliver direktør i det nye Belt Pilot og med et ejerskab på på 49 pct., mens Danpilot bliver største ejer.

"Det er et offentligt-privat partnerskab skabt i håb om at få økonomi i et marked, der totalt set ikke er større end 100 mio. kr. på landsplan," siger Gert Frost.

DanPilot og konkurrenten i tæt dialog om lodsninger

Danpilot bestiller op til 15 nye lodsbåde i Estland

Takster for havnelods kan stige med 10 procent

DanPilot overlader lodsområde til privat konkurrent

 

Forsiden lige nu

Bunker One skal genskabe rederiernes tillid efter OW-kollaps

To begivenheder har sat gang i de forandringer på bunkermarkedet, som betyder, at Bunker Holding har set behovet for at oprette sin nye satsning, fortæller daglig leder Peter Zachariassen til ShippingWatch. Den ene var OW Bunkers konkurs i 2014. Den anden indtræffer om to år.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere