Ny jernbane til containerfragt åbner fra Finland til Kina

En ny silkevej. Det kalder virksomhederne og landene bag en ny togrute fra Finland til Kina den nye transportvej. Det vil gå tre gange hurtigere at sætte containerne på det nye tog frem for et skib.
Foto: Casper Dalhoff
Foto: Casper Dalhoff

Næste uge åbner en ny silkevej. Eller i hvert fald åbner der en ny rute for tog mellem Finland og Kina.

Ruten løber fra Xian gennem Kazakhstan og Rusland til Finland, og sender man en container med toget vil det tage mellem ti og tolv dage, før den er fremme. Det er tre gange hurtigere at bruge den nye togrute, end hvis man sendte containerne med et skib.

At det netop er Xian i Kina, at toget skal køre fra, er ikke en tilfældighed.

"Byen spiller en vigtig rolle i den kinesiske dagsorden med "One Belt, One Road," særligt når det kommer til One Belt: ifølge strategien strækker det landbaserede "bælte" sig fra Kina til Europa, mens "vejen" til havs forbinder maritime trafik," fremgår det af hjemmesiden fra den finske konference Railforum, hvor den nye togrute er blevet præsenteret.

Det er ikke kun i Kina og Finland, at man glæder sig over den nye rute. Også i Kazakhstan ser man jernbanen som en vigtig del af infrastrukturen, som staten i forvejen har investeret 26 mia. dollars i i de senere år og vil bruge seks mia. dollars mere på fra 2020.

Europas hjertemuskel ligger i Rotterdam 

Silkevejen kan være vejen frem for shippingbranchen 

EU's nye maritime topchef har taget styringen 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også