ShippingWatch

Ny jernbane til containerfragt åbner fra Finland til Kina

En ny silkevej. Det kalder virksomhederne og landene bag en ny togrute fra Finland til Kina den nye transportvej. Det vil gå tre gange hurtigere at sætte containerne på det nye tog frem for et skib.

Foto: Casper Dalhoff

Næste uge åbner en ny silkevej. Eller i hvert fald åbner der en ny rute for tog mellem Finland og Kina.

Ruten løber fra Xian gennem Kazakhstan og Rusland til Finland, og sender man en container med toget vil det tage mellem ti og tolv dage, før den er fremme. Det er tre gange hurtigere at bruge den nye togrute, end hvis man sendte containerne med et skib.

At det netop er Xian i Kina, at toget skal køre fra, er ikke en tilfældighed.

"Byen spiller en vigtig rolle i den kinesiske dagsorden med "One Belt, One Road," særligt når det kommer til One Belt: ifølge strategien strækker det landbaserede "bælte" sig fra Kina til Europa, mens "vejen" til havs forbinder maritime trafik," fremgår det af hjemmesiden fra den finske konference Railforum, hvor den nye togrute er blevet præsenteret.

Det er ikke kun i Kina og Finland, at man glæder sig over den nye rute. Også i Kazakhstan ser man jernbanen som en vigtig del af infrastrukturen, som staten i forvejen har investeret 26 mia. dollars i i de senere år og vil bruge seks mia. dollars mere på fra 2020.

Europas hjertemuskel ligger i Rotterdam

Silkevejen kan være vejen frem for shippingbranchen

EU's nye maritime topchef har taget styringen

Forsiden lige nu

Her er ugens bedste historier på ShippingWatch

Priserne på offshoreskibe er i bund, rederiernes egen og investorernes opfattelse af etik og en McKinsey-rapport om containerbranchens resultater var blandt ugens vigtigste historier på ShippingWatch.

Ny rapport: Maersk mener at have løst flere problemer i Alang

Der er nu sket så store forbedringer på tre værfter i Alang, at de udgør et alternativ til Kina og Tyrkiet, mener Maersks topchef Søren Skou. I en ny rapport erkender koncernen dog, at der stadig er usikkerhed om vandmiljø og problemer med adgang til lægehjælp.

Schmølker: Stena er en mere langsigtet ejer end Weco

Johnny Schmølker var med fra begyndelsen, da Johan Wedell-Wedellsborg slog sig sammen med Stena om produkttankrederiet Stena Weco. Samarbejdet er i dag fortid. Det er Schmølker ikke, der nu står for Stenas danske aktiviteter i Hellerup.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere