Danske Ocean7 Projects fusionerer med Ikonship

Ocean7 Projects har erstattet de mistede skibe, som projektlast-operatøren måtte slippe med konkursen i Abis Shipping med andre hollandsk-ejede skibe fra Global Seatrade.

Den danske multipurpose- og heavy lift-operatør Ocean7 Projects med hovedkontor i Kolding har fået tilført fem skibe i management til sin flåde fra hollandske Global Seatrade. Samtidig fusionerer Ocean7 Projects fra 1. april med Ikonship, der fra sit kontor i Svendborg har seks skibe i management.

Det oplyser Stefan Nordby Petersen, adm. direktør og partner i Ocean7 Projects, til ShippingWatch. Med flådeudvidelsen vil selskabet opererer i alt 20 skibe.

Ocean7 Projects, der har omkring 80 pct. af sin forretning i projektmarkedet, mistede i slutningen af sidste år fem MPP- og heavy lift-skibe, da hollandske Abis Shipping gik konkurs efter at banken havde krævet skibene solgt. Disse skibe er efterfølgende blevet erstattet med skibe fra Global Seatrade.

Samtidig vokser organisationen med fusionen med Ikonship.

"Begge organisationer i Ocean7 og Ikonship har været lige små nok til, at vi i bund og grund kunne vokse. Det kan vi nu," siger Stefan Nordby Petersen fra Ocean7, der opererer sin flåde globalt og for en stor dels vedkommende sejler for vindmølleindustrien.

Analysehus ser to lyspunkter for heavy lift  

Selv om det internationale projektmarked over en bred front lider voldsomt under overkapacitet, svag efterspørgsel i især olie- og gasindustrien og dermed et lavt rateniveau, der ofte er tabsgivende, er segmentet af mindre skibe ikke helt så presset, siger Stefan Nordby Petersen.

De største multipurpose-operatører er vokset 10 pct  

"Vores skibe, der primært ligger mellem 3.000 - 9.000 twd, er helt klart et nichemarked. Vi bliver ikke rige af det, men vi kan dække vores omkostninger. Det er nok den bedste måde at beskrive det på," siger Stefan Nordby Petersen, der tror på en langsom bedring i markedet:

"Der er mere seriøsitet i markedet i dag, end der var for et halvt år siden, og helt generelt ser det ikke så slemt ud længere. Vi har set en del konsolidering i vores sektor, og mange kunder er interesseret i at holde sådan om nogen som os i live. I modsat fald kan de ende med at have 3-4 store aktører tilbage på markedet, og det er mange ikke særlig glade ved," siger Stefan Nordby Petersen.

Multipurpose-forlis rammer dansk operatør

Multipurpose-operatører vil udvide flåde i nyt joint venture 

Tidligere Shipping.dk folk bag nyt heavy lift selskab 

Tyske Zeaborn overtager Rickmers-Linie og NPC Projects 

Banker tvinger multipurpose-operatører til konsolidering 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også