Analytikere om Norden: Mere af samme elendighed

Nordens regnskab for tredje kvartal vil fortsat være præget af de skrantende tørlastrater. Samtidig er raterne på produkttank faldet, og det er dårligt nyt for Norden, vurderer analytikerne.
AF RITZAU FINANS

Der er ikke meget nyt - og dermed heller ikke meget godt nyt - under solen for tørlast- og tankrederiet Norden. Og det kommer til at afspejle sig i Nordens regnskab for tredje kvartal. Sådan lyder vurderingen fra finanshuset SEB.

"Oven på et kortvarigt løft i tørlastraterne, som ikke vil påvirke Norden, bliver tredje kvartal mere af samme elendighed som i andet kvartal," skriver SEB-analytiker Lars Heindorff i en analyse forud for fremlæggelsen af regnskabet onsdag morgen.

Efter at have ramt et historisk lavpunkt med et dyk under 300 point i februar har tørlastraterne målt på Baltic Dry-indekset godt nok rettet sig og kom i slutningen af tredje kvartal op over 900 point. Men der er stadig et stykke vej, før det igen er profitabelt at sejle med tørlast.

Det, der har gjort, at Norden har kunnet holde skinnet på næsen - i hvert fald indtil årets første kvartal - har været rederiets andet forretningsben, tankdivisionen.

"Problemet er, at produkttankmarkedet er gået den anden vej," påpeger Finn Bjarke Petersen, der er senioranalytiker i Danske Bank, over for Ritzau Finans. Tankraterne har ellers været stærke i en række kvartaler.

"I første halvdel af 2016 har høje tankrater i det store og hele kompenseret for exceptionelt svage tørlastrater. Men i tredje kvartal begyndte tankraterne at falde, mens der ikke er nogen klare tegn på bedring af tørlastmarkedet," siger Lars Heindorff.

Ubalance på tørlastmarkedet

En anden udfordring for Norden er, at der på det seneste ikke længere er den samme ivrighed fra rederiernes side til at sende skibe til ophugning. Og dermed er der en ubalance mellem udbud og efterspørgsel af tørlastskibe, lyder konklusionen i en rapport fra Bimco.

Alligevel er der sket en lille bedring i forhold til tidligere på året. Og samlet er tørlastmarkedet dermed gået fra "katastrofalt" til blot "dystert", påpeger Bimco. Den lille bedring af markedsforholdene inden for tørlast skyldes, at efterspørgslen efter skibe er steget.

Lave tørlastværdier kan trække investorerne tilbage 

Heller ikke når det gælder Nordens skibsværdier, er der meget opmuntring at hente, mener Finn Bjarke Petersen.

"Der er ikke sket de store bevægelser på skibsværdierne," vurderer han.

Hos kollegaen hos SEB er man mere pessimistisk. Her har Lars Heindorff sænket sit estimat for Nordens NAV, nettoaktivværdi, en anelse til 68 kr. fra 71 kr. på baggrund af de lavere rater. SEB vurderer dog, at Norden fortsat har været i stand til at overgå de gennemsnitlige markedsrater.

Forventningerne fastholdes

Også når det gælder bundlinjen, har SEB-analytikeren barberet sit estimat, nemlig til et justeret resultat for 2016 på minus 42 mio. dollar fra tidligere vurderede minus 25 mio. dollar.

Når det gælder forventningerne, venter SEB dermed, at de bliver i den lave ende af Nordens seneste udmelding, som lyder på et justeret resultat på minus 60 til minus 20 mio. dollar.

Også Finn Bjarke Petersen spår, at Norden fastholder sine forventninger.

Jan Rindbo afskriver muligheden for overskud i Norden i 2016

Norden og Clipper gør klar til amerikansk rekordhøst

Analytikere: Norden-aktien kan blive en vinder i 2017

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også