Redere: Styrtdyk i britisk kulimport kan varsle ny tendens

Der kan være tale om en tendens, som andre lande vil følge, når briternes import af kul er raslet ned i løbet af dette år. Det vurderer rederiernes internationale interesseorganisation, Bimco.
AF RITZAU FINANS

Briternes import af kul er raslet ned i år, viser en opgørelse fra den internationale interesseorganisation Bimco. Og det er dårligt nyt for blandt andet tank- og tørlastrederiet Norden, idet der kan være tale om en tendens, som andre lande vil følge.

Det er eksportørerne af kul til britiske energikraftværker, som har oplevet, at søtransporten af kul er faldet markant.

I de første syv måneder af året er briternes samlede import af kul til kraftværker er gået 64 pct. tilbage.

Det er Rusland, Colombia og USA, der har været de tre største eksportører af kul til Storbritannien over de seneste tre år. Og især den lange transport fra Colombia og USA har historisk været en givtig indtægtskilde for tørlastrederier.

Årsagen til importdykket er ifølge Bimco, at Storbritannien næsten har fordoblet den nedre grænse for kulstof, kaldet CPF, til 18 pund per ton CO2.

"Det er en af de mest signifikante effekter, som har ramt efterspørgselssiden efter tørlast-shipping i 2017. Det afspejler, at noget større ligger og lurer under kulindustriens overflade og i transporten af råvarer," siger Peter Sand, der er chefanalytiker i Bimco, og fortsætter:

"Den faldende trend i kulforbruget i Storbritannien påvirker tørlastindustrien negativt, og denne historie vil ikke være den eneste."

Tørlastredere skal omstille sig for at overleve

Analytikere: Norden-aktien kan blive en vinder i 2017

Tørlast tjener penge på capesize for første gang i et år 

Norden vil have flere træpiller i lasten 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også