Klaus Nyborg: Stadig lang vej til balance i tørlast

Starten på 2016 har budt på små forbedringer på markedet for skibsfragt af tørlastprodukter som kul og jernmalm. Men der er stadig lang vej endnu, før udbud og efterspørgsel hænger sammen.
Foto: D/S Norden
Foto: D/S Norden
AF RITZAU FINANS

Nok er der sket små forbedringer på markedet for tørlast i begyndelsen af 2016, men der er stadig lang vej endnu, før udbud og efterspørgsel hænger sammen.

Sådan lyder det fra Klaus Nyborg, formand for rederiet Norden, i forbindelse med selskabets generalforsamling torsdag eftermiddag.

"Tørlastmarkedet er stadig meget underdrejet. Der er fortsat alt for mange skibe i forhold til efterspørgslen, og det har holdt raterne på et meget lavt niveau i årets første måneder. Dog med en smule bedring på det seneste, men stadig på utilfredsstillende niveauer," siger han i sin formandsberetning til aktionærerne.

Han glæder sig dog over, at der i første kvartal blev skrottet skibe svarende til 12,5 mio. ton, hvilket ifølge Norden er rekordhøjt. Men da der samtidig kom 16 mio. ton ind på markedet, hjalp det ikke meget på situationen.

Norden fik et minus i 2015 på 285 mio dollars 

"Det er helt normalt, at mange skibe får skubbet deres levering ind i et nyt år – det er trods alt sjovere at have et 2016-skib fra januar end et 2015-skib fra december, når det en gang skal sælges igen."

"Men leveringerne er udtryk for, at der fortsat er et stykke vej, før vi får balance mellem udbud og efterspørgsel i tørlast," siger Klaus Nyborg i talen til aktionærerne.

Plus i tank

Norden venter i år et justeret årsresultat på mellem minus 60 mio. dollar og plus 30 mio. dollar, hvor der er udsigt til minus i tørlast, men omvendt er lagt op til plus i det andet forretningsben, tank.

"Det ligger jo milevidt fra tidligere tiders rekordresultater på op til 700 mio. dollar. Sådan er det i en cyklisk branche. Men de aktører, der klarer sig fornuftigt i dagens udfordrende markeder, er de aktører, der står som morgendagens vindere. Og dem skal Norden være iblandt," siger Klaus Nyborg i talen.

Han kan glæde sig over, at Nordens tankdivision, hvor man blandt andet transporterer olie, har været godt kørende de seneste mange kvartaler.

"Det er forventningen, at de stærke markeder fortsætter lidt endnu, men i takt med at der bliver leveret flere tankskibe i løbet af året, kan vi forudse lavere rateniveauer i andet halvår," lyder vurderingen fra Norden-formanden.

Norden slår konkurrenterne på indtjening i produkttank  

Nyt BW bulkrederi i København med Bonfils i spidsen 

Tørlastrederier drænet for milliarder i 2015 

Den økonomiske dis dækker for Jan Rindbos udsyn 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også