Lukning af Scorpio Bulkers er blevet en reel risiko

"Vi havde aldrig troet, at vi ville havne i den her situation, da vi købte skibe i 2013 og 2014 til historisk lave priser," siger CEO Emanuele Lauro, Scorpio Bulkers, til Wall Street Journal.
Foto: Scorpio Bulkers
Foto: Scorpio Bulkers

"Vi går ned, hvis det her marked varer ved," siger Emanuele Lauro, CEO i det New York-noterede Scorpio Bulkers, som er de seneste års største satsning i tørlastindustrien, til Wall Street Journal:

"Mange er gået ned, og mange flere vil følge efter i år," siger Emanuele Lauro til den amerikanske finansavis, der har talt med flere aktører i tørlastindustrien, der er rystet over, hvor dybt krisen har udviklet sig.

Ifølge Emanuele Lauro er udsigten til 2016 også uden reelle forhåbninger om nogen afgørende bedring i markedet og det rekordlave niveau, markedet befinder sig i:

"Vi har aldrig set noget lignende, og vi havde aldrig troet, at vi ville havne i den her situation, da vi købte skibe i 2013 og 2014 til historisk lave priser. Derfor har det været altafgørende for os at sikre os et likviditetsberedskab."

I tidsrummet fra november 2013 til marts 2014 købte Scorpio Bulkers 28 Capesize-skibe for i alt 1,5 milliarder dollars. Alle er i dag solgt med et samlet tab på 400 millioner dollars, og selskabet, der har kapitalfonde i ryggen, har lige nu en tørlastflåde på 49 skibe.

Scorpio Bulkers blev børsnoteret i New York i december 2013.

Sælgere af store tørlastskibe presses til det yderste 

Emanuele Lauros Scorpio Group omfatter også produkttankrederiet Scorpio Tankers.

Basil Karatzas, der rådgiver bl.a. kapaitalfonde i shippingindustrien, kalder den nuværende situation i tørlastindustrien for et blodbad, som mange rederier næppe vil overleve. Ifølge Basil Karatzas overstiger udbuddet af Capesize-skibe i øjeblikket efterspørgslen med over 50 procent.

Han mener ifølge Wall Street Journal, at store selskaber som Scorpio Bulkers og Star Bulk Carriers, der kontrolleres af kapitafonden Oaktree, kan modstå krisen, så længe de har adgang til kapitalmarkederne.

Analyse: 2016 kan kickstarte kinesisk konkursbølge i tørlast 

Aktier i tørlastrederier på børsen i New York handles til rene junkpriser, og flere af dem under et niveau på én dollars, der kan ende med at sende dem ud af af børsen.

Artiklen fortsætter efter grafen

 

Scorpio-planerne om at skabe verdens største tørlastflåde af nye økoskibe med finansiel støtte fra flere kapitalfonde, bl.a. Monarch, og båret frem af italienske Emanuele Lauro og amerikanske Robert Bugbee ligger lige nu i ruiner, og en aktie i Scorpio Bulkers havde indtil fornylig længe været til salg for under én dollar, der er minimumsgrænsen for at blive på børsen i New York.

Aktiesplit gav kortvarigt luft

Derfor annoncerede ledelsen op til nytår, den 31. december, et aktiesplit (1:12) for at få kursen op, efter børsmyndighederne i New York den 17. december havde advaret selskabet om, at det ikke længere opfyldte betingelserne for et børsnoteret selskab og dermed lænede sig op af en tvungen børsexit.

Scorpio Bulkers i strid modvind blandt investorer  

Aktiesplittet sendte kortvarigt aktiekursen over otte dollar, men siden er den faldet støt igen, og aktien lukkede torsdag i 3,6 dollar.

Scorpio Bulkers har fortsat 24 nybygninger i ordrer fra værfter i Japan og Kina. Selskabet ejer i øjeblikket 25 skibe og har otte indchartrede skibe i flåden, der drives fra hovedkontoret i Monaco.

Det samlede tab i Scorpio Bulkers for 2015 frem til november udgjorde 208,8 millioner dollars svarende til 1,5 milliarder kroner. Og der er ikke så meget at stille op i dagens marked, sagde formand Robert Bugbee (foto) i forbindelse med regnskabet for tredje kvartal dengang:

Foto: Presse
Foto: Presse

"Vi kan holde øje med markedet, men vi kan ikke køre i det uendelige i et marked, der er så skidt. Det er stadig ret usikkert, hvornår markedet vil genoprette sig, og som ledelse vil man gøre, hvad man kan for at leve op til sine forpligtelser og få selskabet gennem tunellen, uanset hvor lang den tunnel er."

Allerede tilbage i foråret 2014 betegnede Robert Bugbee i et interview med ShippingWatch de to selskaber i gruppen, Scorpio Tankers og Scorpio Bulkers, som henholdsvis skønheden og udyret, beauty and the beast, der lige nu ligner en meget præcis beskrivelse af de to børsnoterede rederier.

Norden: Vi har det bedre end så mange andre 

Tørlastværdier styrtdykkede i slutningen af 2015

Børsfiasko i desperat salg af nye tørlastskibe 

Græsk tørlastreder får advarsel fra børsen i New York 

Deutsche Bank: Scorpio Bulkers har brug for kapital  

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også