Køb en Capesize til 90'er priser

2015 har bragt et voldsomt fald med sig for de største tørlastskibe, hvis værdier er raslet ned til et 16-årigt lavmål, viser analyse. Priserne på en Capesize er på niveauet fra før årtusindskiftet.
Foto: Star Bulk
Foto: Star Bulk

Der er penge at spare for skibsredere, der ønsker at købe brugte tørlastskibe. Værdierne er raslet ned, og i midten af november nåede prisen på en Capesize samme niveau som tilbage i 1999, viser en analyse fra Maritime Strategis International (MSI). Det meste af året er en fem år gammel Capesize gået for mellem 30-35 millioner dollars, mens prisen fra oktober er faldet til 27-28 millioner dollars. For bare et år siden gik det største tørlastskib for lige under 50 millioner dollars.

Det svarer til et fald på 45 procent i år, mens en fem år gammel Panamax vurderes 32 procent lavere. For Supramax og Handymax er faldet henholdvis på 35 og 38 procent.

"Værdierne på tørlastaktiver er faldet skarpt i november især drevet af en meget svag stemning for skibenes indtjening inden for den nærmeste fremtid," skriver Maritime Strategies International.

Analysen kommer samtidig med, at den tyske storbank Deutche Bank i en anbefaling til investorer i shipping advarer mod at køb af aktier i tørlastselskaber. Den perfekte storm går i land lige efter nytår, lyder vurderingen fra banken.

Men selvom fundamentet for tørlastindustrien er skrøbeligt, så er Maritime Strategies International mere positive for udviklingen, når vi når andet kvartal næste år. Her forudser analysehuset, at hullet mellem spotpriser på jernmalm og futures vil lukke til, hvor det kinesiske marked for jernmalm vil løfte Capesizemarkedet. Samtidig vil den latinamerikanske kornhøst give et boost for Supramax-skibene.

"Mens vi uden tvivl er negative over for markedets tilstand, så mener vi, at kurven for FFA (freight forward agreements) er for pessimistisk for andet kvartal næste år, især for Capesize og Supramax. Men bedringen skal ses op imod vores halvårlige udsigt for Panamax-markedet, som uden tvivl fortsætter med at være svagt," siger Will Fray, der er senior analytiker hos MSI.

Deutsche Bank: Tørlast-storm går i land lige efter nytår 

Tørlastaktier nede med 70 procent i år 

New York-noteret tørlastkæmpe sælger ud af skibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også