23 store tørlastskibe er konverteret til tank

En stribe rederier, der i 2014 bestilte Capesize-tørlastskibe i forventning om et begyndende opsving i 2015, har konverteret deres kontrakter til tankskibe. Og flere er på vej, skriver IHS Maritime.
Foto: K Line
Foto: K Line

I alt 23 nybygningskontrakter på store Capesize-tørlastskibe er foreløbig blevet konverteret til tankskibe på baggrund af den historisk dybe krise, der har ramt  det internationale tørlastmarked, mens tankmarkedet har udviklet sig positivt.

Senest har det sydkoreanske rederi Dong-A Tanker ifølge IHM Maritime konverteret fire Capesize bestilt hos Hyundai Samho Heavy Industries i juni 2014 til Aframax-tankskibe. Også tyske Johann Blumenthal har for nylig erstattet fire Capesize-nybygninger til tankskibe.

Scorpio Bulkers tabte 52,1 mio dollars i første kvartal 

Ifølge konsulentfirmaet inden for tørlast, Commodore Research, kan der forventes yderligere og lignende konverteringer af nybygningskontrakter, der i 2016 blot kan dæmpe den massive overkapacitet af tørlastskibe i forhold til efterspørgslen, der er hovedforklaringen på nedturen i markedet.

Andre selskaber som Blumenthal, Scorpio Bulkers, taiwanesiske Sincere Navigation og sydkoreanske Sinokor Merchant Marine har tidligere konverteret ordrer på Capesize til tankskibe.

Kastrup-Nielsen: Tørlast vil være presset indtil 2017 

Danmarks Skibskredit ser dramatisk importdyk i Kina 

Rekordår for ophug af tørlastskibe

Goldman Sachs: Tørlastkrise frem til 2020 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også