I alt 23 nybygningskontrakter på store Capesize-tørlastskibe er foreløbig blevet konverteret til tankskibe på baggrund af den historisk dybe krise, der har ramt det internationale tørlastmarked, mens tankmarkedet har udviklet sig positivt.
Senest har det sydkoreanske rederi Dong-A Tanker ifølge IHM Maritime konverteret fire Capesize bestilt hos Hyundai Samho Heavy Industries i juni 2014 til Aframax-tankskibe. Også tyske Johann Blumenthal har for nylig erstattet fire Capesize-nybygninger til tankskibe.
Scorpio Bulkers tabte 52,1 mio dollars i første kvartal
Ifølge konsulentfirmaet inden for tørlast, Commodore Research, kan der forventes yderligere og lignende konverteringer af nybygningskontrakter, der i 2016 blot kan dæmpe den massive overkapacitet af tørlastskibe i forhold til efterspørgslen, der er hovedforklaringen på nedturen i markedet.
Andre selskaber som Blumenthal, Scorpio Bulkers, taiwanesiske Sincere Navigation og sydkoreanske Sinokor Merchant Marine har tidligere konverteret ordrer på Capesize til tankskibe.
Kastrup-Nielsen: Tørlast vil være presset indtil 2017
Danmarks Skibskredit ser dramatisk importdyk i Kina
Rekordår for ophug af tørlastskibe
Goldman Sachs: Tørlastkrise frem til 2020