Mæglere: Ratestigning for Capesize udebliver
![Foto: Star Bulk](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6285411.ece/ALTERNATES/schema-16_9/55starbulk.jpg)
De store Capesize-skibe på 180.000 dwt synes ikke at være på vej ud af et seksårigt lavpunkt for raterne de seneste to måneder. Det til trods for at flere redere ifølge flere mæglere er gået i gang med at hive deres skibe ud af markedet, skriver Reuters.
"Vi kender til seks eller syv skibe," siger en mægler fra Singapore til Reuters og påpeger, at jernmalm-selskaber som Rio Tinto og BHP Billiton fortsat chartrer skibe, bare færre.
"Markedet for Capesize er ret grimt."
Flere skibe er dog forsvundet fra det historisk pressede tørlastmarked i årets første måneder. Ifølge en rapport fra Bimco i sidste uge, var 68 skibe blevet hugget op, heraf var halvdelen Capesize. Desuden kunne en mægler fra Clarksons fortælle til Tradewinds, at man havde solgt 25 Capesize til ophugning i år, og at tallet kan nå 100.
Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis
Raterne ser dog ikke ud til at følge med endnu. Onsdag lå charterraterne fra det vestlige Australien til Kina omkring 4,42 USD per ton, hvilket er næsten uændret siden sidste uge. Raterne ligger altså stadig tæt på de 4,12 USD per ton, som siden januar har pint tørlastrederne og er det laveste niveau siden december måned i 2008, skriver nyhedsbureauet.
Heller ikke udsigterne for fragt fra Brasilien til Australien, som normalt plejer at stige i andet kvartal på grund af bedre vejrforhold, tyder ikke på at stige, fordi begge lande har været udsat for varmere vejr i første kvartal, skrev Fearnley for nylig. Raterne på Brasilien til Kina endte 10,10 USD onsdag, hvilket er lavere end ugen før.
"Raterne er helt sikkert under pres af for meget tinnage og ikke særlig meget last," sagde en Singapore-baserede mægler tirsdag, skriver Reuters med henvisning til de mindre tørlastskibe, hvor raterne sandsynligvis også vil falde på ruterne til Asien de kommende uger.
Nedsmeltning i tørlast kan blot være første advarsel
Relaterede artikler
Tørlastfusion: Det værste marked i 40 år
For abonnenter
Tørlastredere tager tilløb til ophugning af yngre skibe
For abonnenter
Australien ser endnu et dyk i jernmalm i 2015
For abonnenter