Japansk tørlastkæmpe: Vi skrotter ikke skibe trods svagt marked

Den japanske tørlastgigant Nippon Yusen (NYK) har ikke travlt med at skrotte selskabets gamle skibe, da markederne ventes at vise fremgang inden for de næste par år, mener selskabet.
Foto: K Line
Foto: K Line
AF RITZAU FINANS

Selvom raterne for at få fragtet kul, korn og jernmalm ikke har været lavere i mange år, har den japanske tørlastgigant Nippon Yusen (NYK) ikke travlt med at skrotte selskabets gamle skibe, da markederne ventes at vise fremgang inden for de næste par år.

Sådan lyder det fra en talsmand fra det japanske rederi, Nippon Yusen, skriver Bloomberg News.

"Selvom tørlastmarkedet ikke er sundt, så er Nippon Yusen ikke opsat på at skrotte vores gamle skibe," siger Brandon Kitamura, talsmand for det japanske rederi, til Bloomberg News.

Ifølge skibsmæglerselskabet Clarkson har Nippon Yusen den største flåde af tørlastskibe i verden og kunne derfor overveje at skrotte skibe i en tid, hvor raterne bunder.

Lang vej til toppen

Selvom der de seneste par uger har været fremgang i tørlastindekset Baltic Dry, der dækker priserne for at få fragtet last som kul, korn og jernmalm, så er der langt til toppen.

Indekset lå mandag i 568 point, hvilket er tæt på lavpunktet på 509 point, som blev sat midt i februar i år, men milevidt fra toppen i 2008, hvor indekset ramte 11.793.

Men hos Nippon Yusen er man trods den nuværende krise i tørlastmarkedet fortrøstningsfulde omkring fremtiden.

"I den nærmeste fremtid, omkring 2017, vil efterspørgselen på jernmalm stige med færdiggørelser af mineudvidelser i Brasilien og Australien," siger Brandon Kitamura til Bloomberg News.

Han nævner i den sammenhæng, at Nippon Yusen, der også er store inden for containerfragt og dermed konkurrent til Maersk Line, ikke ejer alle de tørlastskibe, som det japanske rederi benytter.

"Vi forsøger at minimere eksponeringen og maksimere stabiliteten i kontrakterne med kunderne," lyder meldingen fra talsmanden fra Nippon Yusen.

Analytikere: Her er det stærkeste selskab i tørlast 

Norden: Brutalt tørlastmarked i 2015 

Kæmpetab i Fredriksens tørlastrederi Golden Ocean 

Finanshus giver syv tørlastrederier grovfilen 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også