Kurator: Kravene vælter ind mod Copenship

Kravene mod konkursboet Copenship A/S og Copenship Bulkers strømmer ind fra hele verden, efter at selskaberne gik konkurs tirsdag. Det fortæller kurator Per Astrup Madsen, partner hos advokatfirmaet Lett, til ShippingWatch. Udsigterne for kreditorerne er dog lunkne.

Per Astrup Madsen, partner og advokat hos Lett, har haft "absurd travlt", siden han sammen med to andre advokater fik sagen med at forvalte Copenships konkursbo tirdag.

"Kravene strømmer ind lige nu, der kommer hele tiden nye og ret betydelige krav. Kravene fra kreditorerne ser ud til at blive kæmpestore, men det vil nok være begrænset, hvad der er af aktiver til fordeling til kreditorerne," siger han til ShippingWatch og tilføjer, at Copenships bankforbindelse har virksomhedspant i rederiets aktiver.

Copenship A/S og Copenship Bulkers måtte tirsdag opgive, fordi tørlastmarkedet efterhånden var for hårdt for selskaberne, der også var involveret i flere forsikringssager og havde problemer med udeståender hos en række modparter, som tilførte Copenship tab.

Endnu er det ikke blevet opgjort, hvor stort det samlede beløb er, eller hvor lang listen af kreditorer er, fordi kravene fortsat med jævne mellemrum lander på skrivebordene hos Lett.

"Min sekretær sidder med bunkevis af papirer med krav, så der er endnu ikke et overblik," siger Per Astrup Madsen.

Han fortæller, at kravene kommer fra kreditorer i hele verden. Omtrent halvdelen af kravene er kommet ind fra bunkerselskaber, mens den anden halvdel kommer fra rederier og operatører. Flere danske bunkerleverandører er blandt kreditorerne, ligesom kinesiske rederier og operatører fylder en del i bunken af krav.

"Der er indtil videre ikke et eller flere specifikke navne, der bonner ud på krav. Der er ikke én hovedleverandør et sted, men en række," siger Per Astrup Madsen.

Shippingavisen Tradewinds nævner i dag, at Taiwans største rederi Wisdom Marine Lines har krav mod Copenship A/S og Copenship Bulkers, det samme skulle gælde norske Western Bulk. Men Per Astrup Madsen afviser over for ShippingWatch, at Western Bulk har krav mod Copenship.

Kæmper for resterne

ShippingWatch kunne torsdag fortælle, hvordan Copenship hjemmehørende på Håbets Allé i Brønshøj kæmper en hård kamp for at redde resten af selskabet, der består af de to dele Copenship MPP og Copenship Singapore.

"Så længe der er liv, har vi noget at kæmpe for. Jeg tror stadig på, at der kan landes en finansieringsaftale om restrukturering, som kan falde på plads senest i næste uge," sagde administrerende direktør Michael Fenger til Shippingwatch.

Indtil videre har konkursen ikke fået konsekvenser for medarbejderne i Copenship. De er ansat i selskabet Copenship Management, men hvis Copenship MPP, der arbejder med breakbulk laster og Copenship Singapore, der er operatørens kontor i Singapore, ikke reddes, vil det betyde afskedigelser.

"Lige nu er det meget svært at sige, hvordan restruktureringen falder ud, og hvordan tingene ser ud i fremtiden. Det kan være, at det falder på plads om en time, men det kan også være, at aftalen falder på gulvet," sagde Michael Fenger.

"Vi kan ikke leve med den usikkerhed, som der er for vores selskaber nu, og derfor skal vi have en afklaring senest i næste uge."

Copenship agerede på livsfarligt marked

Tørlastmarkedet har i flere måneder været og ser fortsat ud til at forblive elendigt og nede på et niveau, der ikke er set værre end siden midten af 1980'erne.

Et udskillelsesløb kan blive konsekvensen af markedet, vurderede shippinganalytiker Peter Sand fra Bimco tidligere på ugen over for ShippingWatch.

"Alene det faktum, at tørlastmarkedet er det værste siden midt-80'erne, er en katastrofe. For at sige det meget mildt, så er det ikke et spændende marked. Lige nu oplever redere og operatører, at markedet stille og roligt taber værdi, og det betyder, at deres egen værdi lige så stille svinder ind," siger han om det generelle tørlastmarked.

Der er ingen af de selskaber, som er involveret i tørlast, som vil kunne stå som uberørt af tørlastkrisen.

"De regnskaber, som er på vej kommer ikke til at gøre en forskel, det afgørende er den daglige forretning. Vi har set en tørlastkrise, som har været seriøs i næsten fem år, så selvom man har valgt at forsøge at navigere i den krise, så mister rederier og operatører nu værktøjerne til at sikre finansiering af deres aktiviteter, hvis de ikke har noget cashflow," lød det fra Peter Sand og fortsætter:

"Når markederne bliver ved med at være så dårlige, så gør det, at aktørerne bliver mere og mere tyndslidte. Det gælder både store og små spillere, redere og operatører og lokale og globale spillere."

Vurderingen af, at markedet bredt set er tyndslidt, deles af analytiker Per Hansen fra Nordnet.

"Gældsgraden er det afgørende for, om tørlastselskaberne overlever. Copenship havde to problemer, som var de lave rater og de indchartrede skibe, et problem, som man også så hos Norden. Når vi nu ser Copenships konkurs, så er det et varsel om, at tørlast er en industri, som har det meget meget svært. Hvis raterne holder sig på et så lavt niveau, vil der komme mange konkurser i de kommende 12 til 15 måneder, for ingen kan tjene penge," sagde han onsdag og kaldte tørlastmarkedet for livsfarligt.

Copenship i intens kamp for resten af selskabet 

Copenships nedtur varsler endnu værre bulk-krise 

Copenship går i betalingsstandsning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu