Scorpio Bulkers konverterer flere Capezise til tank

Scorpio Bulkers har indgået endnu en aftale med værftsindustrien om at ændre ordrer på Capezises til produkttankere.
Foto: Scorpio Bulkers
Foto: Scorpio Bulkers

Det noget deprimerende tørlastmarked får Scorpio Bulkers til at konvertere flere af de store Capezies bulkskibe til tankskibe, oplyser det New York/Monaco baserede rederi i en meddelelse til fondsbørsen.

Det drejer sig om tre Capezises, der efter aftale med skibsværftet i Sydkorea konverteres til tre LR1 produkttankere.

De to af Capeziserne skulle være leveret i første kvartal 2016 og det sidste i andet kvartal 2016.

Aftalen betyder et tab for Scorpio Bulkers på 22 millioner USD.

De første to LR1 tankere leveres i andet kvartal 2017 og det sidste i tredje kvartal samme år.

Skibene sættes samtidig til salg, da Scorpio Tankers, som det fremgår af meddelelsen, ikke vil købe skibene.

Scorpio Bulkers modtager i 2015 hele 42 nybygninger af selskabets enorme ordrebog på 69 skibe, der udover Capesize også tæller 20 Kamsarmax og 27 Ultramax. Investorernes tillid til det forholds nye- og kapitalfondsstøttede Scorpio Bulkers skraber bunden på børsen i New York. En aktie handles i øjeblikket til under 2 USD, og bl.a. Deutsche Bank sænkede for nylig sit kursmål dramatisk fra 7 til 2 USD.

Rederiet måtte lige før jul sidste år aflyse flere kontrakter på bygning af Capesize-skibe i Sydkorea og Rumænien og tog i den forbindelse et tab på samlet set 55 mio. USD. Kontrakterne blev dengang lavet om til LR2-tankskibe

Scorpio Bulkers i strid modvind blandt investorer  

Scorpio Bulkers sælger endnu en nybygning fra

Scorpio Bulkers aflyser seks Capesize nybygninger

Capesize-rater i historisk voldsomt dyk  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også