Kinesisk jernmalm øger Vales behov for megaskibe

Den ventede kinesiske efterspørgsel på jernmalm får minegiganten Vale til både at se på salg af nuværende VLOC'ere og køb af nye, skriver Seatrade Global.
Foto: Vale
Foto: Vale

Den brasilianske minegigant Vale er både i gang med at sælge nogle af sine nuværende store tørlastskibe, VLOC'ere, samt bestille nye. Det skyldes den forventede udvikling på det kinesiske marked for jernmalm, skriver Seatrade Global.

I dag har mineselskabet 35 skibe på vandet, og ifølge et udskrift fra regnskabet for tredje kvartal, sagde José Carlos Martins, der er direktør for ferrous og strategy, at selskabet forhandler med flere forskellige aktører for at komme af med nogle af skibene. Herunder redere fra Kina, hvor selskabet har to aftaler på plads.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Samtidig er der nye bestillinger på vej, hvilket er nødvendigt for at kunne håndtere de forventede voluminer, der skal fragtes til Kina i løbet af de næste tre år, sagde han ifølge mediet.

I september indtil Vale en stor aftale med kinesiske Cosco, hvor mineselskabet lader fire af de 400.000 kubikton store skibe sejler for rederen. Aftalen løber over 25 år og betyder også, at Cosco selv får bygget 10 Valemax'er.

Brasiliansk mineselskab straffes af lave jernmalmpriser

Vale og Cosco i kæmpe jernmalms-aftale 

Brasilien og Australiens eksport af jernmalm stiger støt i år 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også