Bimco: Capesize får godt nyt fra Brasilien

Ventede afskibninger af jernmalm fra Brasilien tyder godt for raterne på Capesize, mener Bimco. Men flere usikkerheder spiller ind på tørlastmarkedet.
Norden Capesize
Norden Capesize

De kommende måneder vil en forventet stigning i eksporten af jernmalm på fra Brasilien lune hos de store tørlastskibe (Capesize), forudser brancheorganisationen Bimco i en analyse. Bimco forudsiger, at timecharter raterne vil ligge på mellem 8.000 USD og 23.000 USD pr. dag mod et niveau på under 10.000 USD i dag.

Overordnet er markedet for jernmalm præget af et overudbud, der har trukket priserne helt ned, så de i september 2014 nåede et femårigt lavpunkt på under 80 USD pr. ton leveret til Qingdao i Kina.

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Selvom raterne for Capesize har skuffet, er fragtraterne for de resterende segmenter, Panamax, Supramax og Handysize, gået i den rigtige retning. Dog ikke med de helt store armbevægelser. En stigning på 16 pct. i den indiske import af kul til 16 mio. ton, kunne ikke godtgøre for den dalende efterspørgsel på Panamax, mens både Supramax og Handymax omvendt nyder godt af en øget efterspørgsel på de mindre skibe, skriver Bimco.

Fremadrettet er der flere usikkerheder, der præger markedet. I høj grad er også kultransporten, der dog er minimal i forhold til jernmalmstransporten, en usikkerhed.

"Det er de to wild cards for den søbårne kulhandel næste år," skriver Bimco.

Fearnley: Billedet er vendt på hovedet for tørlast 

Danske Bank: Fredriksen gør tørlastkæmpe stærk

Norden i nyt fremstød i Australien 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også