Svagt tørlastmarked ramte Norden hårdt i 1. halvår. "Raterne forventes fortsat at bedres mod slutningen af året, men ikke nok til at vi kan fastholde vores tidligere forventninger til årets resultat," siger konstitueret adm. direktør Klaus Nyborg.
Norden nedjusterer resultatet for hele 2014 og forventer nu et underskud. Det fremgår af rederiets halvårsrapport offentliggjort onsdag morgen, og som viste et underskud på 68 mio USD.
”2. kvartal blev mere udfordrende en forudset fra årets begyndelse, og markederne i 2014 har indtil nu ikke levet op til forventningerne om en gradvis bedring – hverken inden for tørlast eller tank. Men trods væsentlig forværring af tørlastmarkedet i løbet af 2. kvartal forbedrede Norden tørlast-resultatet i forhold til 1. kvartal. Samtidig har Norden udnyttet fleksibiliteten i forretningsmodellen og reduceret flåden. Markedsraterne forventes fortsat at bedres mod slutningen af året, men ikke nok til at vi kan fastholde vores tidligere forventninger til årets resultat. På den baggrund nedjusterer Norden forventningerne til et EBITDA-resultat på USD -60 til 0 mio,” siger konstitueret adm. direktør Klaus Nyborg (foto).
Spotmarkedet i tørlast i 1. halvår 2014 har samlet set været bedre end det historisk lave 1. halvår 2013, men ved udgangen af 2. kvartal er markedet tilbage på de lave niveauer fra 2013. I tankmarkedet har spotraterne ligeledes skuffet og har ikke vist forbedring i forhold til 2013, snarere tværtimod, skriver rederiet:
"De dårligere end ventede markeder får ikke indflydelse på Nordens forretningsmodel og den overordnede strategi, men med baggrund i markedsudviklingen i 1. halvår er den del af strategien, der vedrører eksponeringen til markedet, blevet evalueret og tilpasset."
Siden udgangen af 1. kvartal er den aktive flåde i tørlast blevet reduceret med 15 procent. Strategien indeholder en ambition om højere eksponering til stigende markeder, og samtidig har Norden igennem en længere periode vurderet, at afdækning med længerevarende lastekontrakter ikke har været muligt til attraktive niveauer:
"Norden gik derfor ind i 2014 med markant flere åbne skibsdage. På trods af at markedet har skuffet og en højere afdækning kunne have været værdiskabende, så vurderes det fortsat, at størstedelen af de lastekontrakter, der var til stede, ikke ville have været fordelagtige at indgå. I den kommende periode vil Norden ikke aktivt øge eksponeringen, men samtidig vurderes det, at det ikke vil være attraktivt at indgå en betydelig mængde fremtidige lastekontrakter, så længe rateniveauerne er så lave som nu."
Historisk ringe 2. kvartal
Rederiet konstaterer, at specielt Panamax har været hårdt ramt og oplevet et historisk dårligt 2. kvartal, hvilket primært var drevet af et ekstraordinært lavt markedsniveau i Atlanterhavet. Raterne for de mindre skibstyper har ligeledes skuffet, og i både Handysize og Supramax har niveauet været under det ligeledes dårlige 2. kvartal 2013, mens raterne for Capesize-skibe faldt betydeligt fra niveauet i 1. kvartal, men var fortsat bedre end sidste år med en forbedring i de gennemsnitlige spotrater på 88 procent.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.