Strejke kan bremse australsk eksport af jernmalm

25 procent af verdens samlede eksport af jernmalm er i fare, hvis australske slæbebådsoperatører nedlægger arbejdet i kamp for bedre løn og mere ferie. Minegigant vil sandsynligvis bede regeringen om hjælp.
Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen

Omkring en fjerdedel af verdens samlede eksport af jernmalm er i spil, hvis forhandlinger om en ny overenskomst mellem ansatte og arbejdsgivere i de australske slæbebådsselskaber bryder sammen.

Og sker det, er det meget sandsynligt, at minegiganten BHP Billiton vil bede den australske regering om hjælp, siger Jimmy Wilson, CEO for BHP's jernmalmsdivision til Bloomberg onsdag.

"De holder os bogstaveligt talt som gidsler, og det bliver vi nødt til at reagere på," siger han og tilføjer, at minen vil blive nødt til at sænke produktionen efter bare to dage med strejke.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters presser ansatte ombord på skibene på for lønforhøjelser og mere ferie. De søfarende, deckhands, som er repræsenteret i Maritime Union of Australia, har godkendt planer for en arbejdsnedlæggelse i en, to eller syv dage, men har endnu ikke besluttet at nedlægge arbejdet. En strejke kan bryde ud 11. juni, skriver Reuters.

Teekay Shipping deltog tirsdag i mæglingssamtaler i den såkaldte Fair Work Commission, som regeringen har taget initiativ til, men udfaldet af disse samtaler er endnu ikke kendt.

100 mio. USD om dagen

BHP Billiton har tidligere advaret om, at en arbejdsnedlæggelse blandt slæbebådsoperatørerne i Port Hedland, en af verdens største afskibningshavne for jernmalm ud til Det Indiske Ocean, kan koste op imod 100 mio. USD om dagen.

Findes der ikke en løsning på arbejdsstriden, har den australske regering mulighed for at bryde ind og stoppe en eventuel strejke med henvisning til, at landets økonomi vil lide skade.

Jan Kastrup-Nielsen: Bedre andet halvår for tørlast 

Jernmalm er Australiens største eksportvare, og hvor værdien af eksporten forventes at stige 35 procent til 71,8 mia. USD i indeværende år.

Udover deckhands skal også styrmændene, kaptajnerne og maskinmestrenes fagforeninger stemme om, hvorvidt de vil nedlægge arbejdet.

Bimco: Kinesisk stålproduktion går uden om tørlast 

Norden er ramt af atlantisk mareridt 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også