Sydkoreanske Pan Ocean hakker mere fra

Profit ligger langt ude i fremtiden for sydkoreanske Pan Ocean, hvis økonomiske nedtur også ramte J. Lauritzen i 2013, og rederiet overvejer nu at sælge flere dele fra og at skære i nybygningsprogram.
Foto: Erria
Foto: Erria

Det er ikke kun salg af skibe, der skal trimme det kriseramte sydkoreanske tørlastrederi Pan Ocen (tidligere STX Pan Ocean), hvis finansielle krise ramte danske J. Lauritzen, da to store capesize-skibe blev leveret tilbage før tid.

Nu vil Pan Ocean sandsynligvis også sælge sine aktier i en mindre bank Heungkuk Mutual, som rederiet investerede i til skibsfinansering i 2011, skriver Lloyd's List. Frasalget sker som en del af den restrukturering, som selskabet er i gang med at gennemføre, hvor man "overvejer at sælge alle sine aktier i Heungkuk Mutual Savings Bank, inklusiv managementrettigheder i forbindelse med en reform af businessstrukturen."

Og aktierne i banken er ikke det eneste, rederiet forsøger at sælge fra. Siden rederiet gik i betalingsstandsning og begyndte processen med restrukturering, har selskabet forsøgt at komme af med skibe i flåden, hvilket ikke har været særligt succesfuldt.

Asiatiske redere i massivt underskud 

I stedet har rederiet skåret stærkt ned på sit nybygningsprogram og har nu ifølge Tradewinds streget yderligere to bestillinger på open-hatch tørlastskibe, der sparer rederiet for en udgift på 100 mio. USD. Skibene er en del af en stor aftale fra 2010, som Pan Ocean også i oktober 2013 annullerede skibe fra til en værdi af 250 mio. USD, så aftalen efterfølgende lød på 800 mio. USD. Oprindeligt var aftalen om et uvist antal nye kamsarmax-skibe og 20 open-hatch tørlastskibe en milliard USD værd.

Pan Ocean præsenterede et tab på 1,8 mia. USD for 2013 tidligere på måneden.

Ledelsen i STX Pan Ocean trækker sig 

STX aflyser ordrer for 225 mio USD 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også