En del af Watch Medier

ShippingWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
01.07.2020kl. 11.59

Zacho tager afsked med J. Lauritzen: "Vi har redet stormen ret flot af"

Efter fire år i spidsen stopper Mads P. Zacho nu i J. Lauritzen. Han tager afsked med et rederi, der ikke kunne lande sorte tal, mens han var der. Den nu afgående topchef er tilfreds med det kursskifte, rederiet annoncerer i dag.
Foto: Carsten Lundager / J. Lauritzen
Foto: Carsten Lundager / J. Lauritzen
af SØREN PICO

Den store strategiske opsplitning af J. Lauritzen betyder, at Mads P. Zachos rolle i selskabet med ét forsvinder og bliver overflødig.

Siden efteråret har det traditionsrige danske shippingselskab arbejdet på en reorganisering. Det kulminerede onsdag med meldingen om en egentlig opdeling af rederiet, mens Mads P. Zacho nu skal finde noget andet at lave.

Han tager dermed afsked med rederiet, som har undergået store forandringer i de knap fire år, han var der. Og hvor det ikke er lykkedes at lande sorte tal, mens der er blevet arbejdet på at nedbringe omkostningerne.

"Det har været en tilpasning, der har været nødvendig for at sikre, at vi er konkurrencedygtige. Det er Lauritzen i dag," siger Mads P. Zacho til ShippingWatch.

Jeg ville også helst have sagt, at det var fire år med topprofitabilitet og det har det ikke været.

Mads P. Zacho, CEO, J. Lauritzen

"Det har selvfølgelig været en refleksion af nogle år med vanskelige markeder, og fortsat i dag har vi vanskelige markeder. Nu har vi positioneret Lauritzen Bulkers sådan, at de kan profitere både af svage og stærke markeder i kraft af, at selskabet baserer sig på en operatørmodel. Men på Kosan-siden er det fortsat sådan, at vi lider under de pt. svage markedsforhold."

Mads P. Zacho nåede at være topchef for J. Lauritzen i knap fire år, siden han tog over fra Jan Kastrup-Nielsen i september 2016. Han kom dertil fra en stilling som CFO hos Torm.

Siden 2016 har rederiet tabt sammenlagt 244 mio. dollar på bundlinjen, hvilket især skyldes svære markeder og store nedskrivninger på flåden.

"Jeg ville også helst have sagt, at det var fire år med topprofitabilitet, og det har det ikke været. Men givet de eksterne omstændigheder, vi har været i, synes jeg, at vi har redet stormen ret flot af," siger Zacho.

Stopper "i fælles overenstemmelse"

Opsplitningen betyder, at J. Lauritzens tørlast- og gasforretning fremover bliver drevet hver for sig som Lauritzen Bulkers og Lauritzen Kosan. De vil blive ledet af henholdsvis Niels Josefsen og Thomas Wøidemann, der i dag leder de respektive forretninger.

Ejerskabet kommer til at ligge i holdingselskabet J. Lauritzen A/S, som vil blive ledet af juridisk chef Dorte Rolff. Lauritzen Fonden vil fortsat være ejer af hele koncernen.

Som led i opsplitningen har begge selskaber landet en refinansiering med de fire nordiske banker Danske Bank, Nordea, Danmarks Skibskredit og SEB.

Over for ShippingWatch slår Mads Peter Zacho fast, at der med opsplitningen ikke ville være nok arbejde for ham til at fortsætte.

På den måde har jeg egentlig været med til at afskedige mig selv.

Mads P. Zacho, CEO, J. Lauritzen

"Nu er mit job tilendebragt, og jeg har givet tøjlerne videre til de to chefer for Lauritzen Bulkers og Lauritzen Kosan," siger han.

Har du selv truffet beslutningen om at forlade selskabet?

"Det er en beslutning om at splitte de to selskaber op, som jeg har lagt op til, og bestyrelsen har været helt enig i, tilbage i efteråret. Derfor er det den eneste naturlige konsekvens," siger Mads P. Zacho og fortsætter:

"På den måde har jeg egentlig været med til at afskedige mig selv. Det er i fuld fælles overensstemmelse, fordi det er i den bedste interesse for J. Lauritzen og i virkeligheden også for mig."

Hvorfor er det ikke dig, der skal være managing director for det øverste selskab, I etablerer?

"Det er et holding-selskab, og der er ikke nogen drift. Jeg har ikke den naturlige portefølje af arbejdsopgaver, som Dorte Rolff har som chefjurist, og derfor ville vi skulle opfinde et eller andet til mig at lave ved siden af, og det giver ikke nogen mening."

Hvad tænker du om at forlade J. Lauritzen?

"Jeg er da super ked af at forlade gode kollegaer, som jeg har nydt at arbejde sammen med. På den anden side er jeg også rigtig stolt af, at vi har nået nogle vigtige ting," siger Mads P. Zacho.

"Vi har refinansieret selskabet med lang finansiering midt i den finansielle coronakrise. Det vidner om, at virksomheden står rigtig godt og har nogle gode relationer til sine banker. Så har vi rent strategisk placeret Lauritzen Bulkers og Kosan rigtig godt, som betyder, at de står på et godt ståsted til at udmønte deres strategier."

Hvad bliver det næste?

Mads P. Zacho har tidligere været ansat hos Torm, i Maersk-gruppen, International Finance Corporation og Nordea, inden han startede i J. Lauritzen i efteråret 2016.

Hvad fremtiden bringer nu, ved han endnu ikke.

"Nej, jeg skal finde et operativt job, hvor jeg skal have ærmerne smøget op og bruge min værktøjskasse fra finans, shipping og inden for ledelse. Så jeg skal til at have gang i mit netværk og finde noget nyt og spændende, hvor jeg kan bruge min erfaring," siger han.

J. Lauritzen splitter sig i to selvstændige rederier – topchef stopper 

J. Lauritzen får nye millioner fra ejer efter stort tab i 2019 

Relaterede artikler:

  • Foto: J. Lauritzen

    J. Lauritzen splitter sig i to selvstændige rederier – topchef stopper

    For abonnenter

  • Mads P. Zacho ser store usikkerheder i 2020 ikke mindst i lyset af udbruddet af coronavirus. | Foto: J. Lauritzen / Carsten Lundager

    J. Lauritzen får nye millioner fra ejer efter stort tab i 2019

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Photo: Liselotte Sabroe
Container

Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede"

Maersk betalte kun 3 pct. i skat af rekordresultat. Ifølge DR har rederiet arbejdet på at slippe for en ny minimumsskat i OECD.
  • Morten Bødskov bliver ny erhvervsminister med ansvar for dansk skibsfart
  • Overvismand: Statsstøtten til rederierne koster samfundet velstand

For abonnenter

Photo: Wallenius Wilhelmsen
Rederier

Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land

For abonnenter

Photo: Casper Dalhoff
Havne

Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar

Cadeler har hjemme i Ørestaden i København. Rederiet har bl.a. tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. | Foto: Magnus Møller
Miljø & Politik

Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje"

For abonnenter

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

For abonnenter

Henrik Ramskov er en af fire partnere i ejerkredsen bag Navigare Capital Partners, som har flere danske pensionskasser som investorer. | Photo: Pr / Navigare Capital Partners
Tank

Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib

For abonnenter

Læs også

Foto: Karim Sahib/AFP/Ritzau Scanpix
Container

Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter

Det er især den vigtige søfragtforretning, som bidrager til, at Maersk for anden år i træk har sat dansk rekord for overskud.

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Container

Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne

Der er ikke umiddelbart lagt op til fyringer i Maersk, men omkostningerne skal ned ovenpå pandemiens fest, siger topchef Vincent Clerc.

For abonnenter

Hamburg Süd blev grundlagt i 1871 og er kendt for sine røde skibe. | Photo: Christian Charisius/AP/Ritzau Scanpix
Container

Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd

Det har skabt stor debat i shippingindustrien, at Maersk pensionerer navnet på Hamburg Süd og en stribe andre datterselskaber.

For abonnenter

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Fleet Manager

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Financial Controller

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Aarhus Havn gennemfører omstridt udvidelse på 43 hektar – 8. feb.
  • Wallenius Wilhelmsen vil satse mere på logistik på land – 8. feb.
  • Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede" – 8. feb.
  • Skuld går med i grønt samarbejde for søforsikring – 8. feb.
  • Shippingfond med pensionspenge går ind i nyt område efter køb af gasskib – 8. feb.
  • Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje" – 8. feb.
  • Maersks topchef gør klar til at finde besparelser efter kollaps i fragtpriserne – 8. feb.
  • 2020 Bulkers optimistisk for det kommende år trods fald – 8. feb.
  • Oliepriserne bliver understøttet af nye tal om lagrene – 8. feb.
  • Danmarks eksport går tilbage: "Søtransporten er en stor del af forklaringen" – 8. feb.
  • Overblik: Forstå tallene i Maersks årsregnskab på fem minutter – 8. feb.
  • Det koster Maersk flere milliarder at omdøbe Hamburg Süd – 8. feb.
  • Maersk lander endnu et historisk overskud – 8. feb.
  • Equinor tjener stort på Europas energikrise – 8. feb.
  • Der flød flere containere igennem Kinas havne i 2022 – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Copenhagen Shipping Company is hiring a skilled cargo broker

  • Chartering Manager for Lauritzen Bulkers A/S

  • Commercial Contract Manager for the Offshore Wind Industry

  • Foundation Package Manager - Offshore wind industry

  • Vessel Manager Marine and QA

  • Head of P2X Marketing and Sales (m/f/d)

  • Fleet Manager

  • Ambitiøs medarbejder til Shipping-kontor søges

  • Senior Financial Controller

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Intelligence Specialist

  • Scrum Master with a practical approach

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Director - Analytical Development, CMC small molecules

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Kolofon

ShippingWatch
Søg

Sektioner

  • Rederier
  • Logistik
  • Miljø & Politik
  • Leverandører
  • Offshore
  • Havne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Tomas Kristiansen

tk@shippingwatch.dk

Tlf.: +45 3330 8360

  • Om ShippingWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Job

Abonnement

Prøv ShippingWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

shippingwatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7445

Læs mere om abonnement her

Adresse

ShippingWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8360

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © ShippingWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
ShippingWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge