Virusudbrud skaber usikkerhed i tørlast

Udbruddet af coronavirus i Kina skaber betydelig usikkerhed i shipping – ikke mindst i tørlast, der i forvejen er kommet svært fra start i 2020. Situationen har forlænget det kinesiske nytår, og det kan forsinke en vending i markedet, vurderer mæglerhus over for ShippingWatch
Kina er ved at bygge et nyt hospital i Wuhan i Kina, hvor coronavirusset er udbrudt. Seneste tal er, at over 4000 er smittet, mens 106 meldes omkommet som følge af virusset. Billedet er fra 27. januar. | Foto: Hector Retamal/AFP/Ritzau Scanpix
Kina er ved at bygge et nyt hospital i Wuhan i Kina, hvor coronavirusset er udbrudt. Seneste tal er, at over 4000 er smittet, mens 106 meldes omkommet som følge af virusset. Billedet er fra 27. januar. | Foto: Hector Retamal/AFP/Ritzau Scanpix

Udbruddet af coronavirus i Kina er en ny ubekendt, der lægger pres på shipping og i særdeleshed tørlast, der i forvejen har haft en svær start på 2020.

Godt nok var det ventet, at spotraterne ville være nedadgående fra årets start, hvor det kinesiske nytår og tiden op til typisk lægger en dæmper på efterspørgslen og raterne.

Situationen i Kina, hvor over 4.000 personer meldes smittet tirsdag morgen med 106 omkomne som følge af virusset, er dog en faktor, der skaber usikkerhed.

"Hvad der sætter markedet under et betydeligt ekstra pres nu, er coronavirusset, og hvordan det vil udspille sig, er højst usikkert," lyder det fra Cleaves' shippinganalytiker Joakim Hannisdahl i en kommentar til ShippingWatch.

Bekymringen om virusudbruddet har ramt både oliepriserne og aktiemarkeder i de senere dage.

Det gælder også børsnoterede shipping-aktier, hvor det for tørlast blev det til store fald mandag for store aktører som Golden Ocean, Star Bulk og Scorpio Bulkers, der faldt med henholdsvis 4,75 pct., 7,9 pct. og 10,2 pct.

Bugbee: Ikke en positiv ting

Netop Scorpio Bulkers, som er et af de større tørlastrederier i verden, adresserede situationen i Kina under en telekonference i forlænglse af rederiets regnskab for 2019, der blev fremlagt mandag.

"Jeg tror, at det er rimelig sikkert at sige, at det, der sker nu, ikke er en positiv ting for import af tørlastvarer ind i Kina eller det område. Indtil videre selskabet blive drevet og budgetteret mere konservativt end, vores forventninger og de bookede dage for kvartallet ellers indikerer, at markedet er," lød det fra president og director Robert Bugbee.

Han gjorde det dog også klart, at Scorpio Bulkers endnu ikke har set virusudbruddet have nogen målbar effekt på markedet.

"Selvom det ikke har haft nogen effekt, og vi ikke har set nogen ændringer i markedet, og det er alt for tidligt at sige noget om, er det nemmeste at forberede sig på det værste og håbe på det bedste," sagde Robert Bugbee.

Den seneste tids nedtur i tørlast viser sig ikke mindst i Baltic Dry-indekset, som siden årets start er blevet knap halveret.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Første kvartal er normalt en svag periode for tørlast, hvor netop det kinesiske nytår er med til at lægge en dæmper på væksten.

Starten på i år har alligevel været "værre end normal" ifølge Burak Cetinok, head of research hos skibsmægleren Arrow Shipbroking Group.

I år falder selve tidspunktet for den kinesiske højtid tidligt. Dertil har Brasiliens forsendelser af jernmalm foreløbig været svag, mens at svovlreglerne ifølge Cetinok har gjort det muligt for skibe med scrubbere ombord at "underbyde markedet", hvilket har presset raterne.

Analysechefen bider samtidig mærke i, at virusudbruddet har fået Kinas regering til at forlænge det kinesiske nytår, skrev Reuters mandag. Og det skaber usikkerhed for, hvornår markedet vender igen.

"Typisk tager handelsaktiviteten til efter den kinesiske nytårsferie. Men med helligdagene forlænget til 9. februar i Shanghai og 2. februar andetsteds vil den sædvanlige bedring muligvis blive forsinket med mindst et par uger," siger Burak Cetinok.

Han er dog mere positiv for den resterende del af året.

"Der er tidlige tegn på stabilisering, ikke kun i Kina, men i den globale økonomi generelt. Vi forventer, at efterspørgslen vil forbedre sig, især i andet halvår, og det der bør afspejle sig positivt på skibenes indtjening," siger han.

Kan udsætte optur

Hos Cleaves Securities mener Joakim Hannisdahl, at det er "meget svært at sige" præcist, hvornår markedet vender igen. 

Hvor at trenden ofte vender hurtigt efter det kinesiske nytår for mindre skibstyper som panamax, supramax og handysize, så tager det længere tid for de store capesize-skibe at få en bedre indtjening, hvilket typisk først sker omkring september ifølge Hannisdahl.

"Corona-virusset kan dog udsætte opturen også for de mindre segmenter, men vi har ikke en godt nok overblik endnu," lyder det fra Hannisdahl.

Situationen i Kina har medført kursfald på de finansielle markedet og for en række store børsnoterede rederier mandag.

På længere sigt vil det dog ikke få betydning for efterspørgslen, vurderer Clarksons Platou i sin daglige opdatering mandag.

"Vi mener ikke, at dette virusudbryd bør få en langvarig indvirkning på efterspørgslen, og som sådan argumenterer vi for, at den seneste korrektion i aktiepriserne kan give en købsmulighed," lyder det.

Tørlastindeks dykker til laveste niveau siden 2016 

Tørlastrederne skuer ind i svært 2020 

Nordens tørlastchef om ratefald: "Lige nu ser det meget svagt ud" 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også