Dansk start-up vil gøre robotter til rengøringsfolk på skibe

J. Lauritzen og Norden har allerede installeret flere af Cliins nye renserobotter for at spare tid og penge på rengøringen af tørlastrum. Men det er kun begyndelsen fortæller CEO Thomas Jørgensen til ShippingWatch.
Cliins robot bruger ingen kemikalier, mindre vand og færre mandetimer, siger CEO Thomas Jørgensen. | Foto: PR-foto
Cliins robot bruger ingen kemikalier, mindre vand og færre mandetimer, siger CEO Thomas Jørgensen. | Foto: PR-foto

Højtrykrensere, kemikalier, enorme mængder vand og mange timers krævende og til tider farligt arbejde. Opskriften på et rent tørlastrum har været den samme i årtier, men det vil danske Cliin ændre på.

Med en robot.

Start-uppen gik i december i markedet med en fjernstyret "renserobot" til de store tørlastrum, og virksomhedens CEO, Thomas Jørgensen, ser stort potentiale i at få den rullet ud til den globale bulkflåde på omkring 15.000 skibe, der typisk en håndfuld gange om året får rengjort lastrummet inden en ny last.

"Robotterne renser bedre, gør det hurtigere, bruger langt mindre vand og ingen kemikalier. Og så kan en enkelt mand rengøre det meste af lastrummet frem for måske fem personer, som så kan lave andre opgaver," siger Cliin-chefen til ShippingWatch og tilføjer også bedre sikkerhed til listen over de fordele, han ser i robotten.

Artiklen fortsætter efter billederne...

Robotten kan fjernstyres af én person, selv om flere typisk er til stede af hensyn til sikkerheden. Magnetiske bælter gør robotten i stand til at køre på de lodrette vægge. | Foto: Cliin - PR
Robotten kan fjernstyres af én person, selv om flere typisk er til stede af hensyn til sikkerheden. Magnetiske bælter gør robotten i stand til at køre på de lodrette vægge. | Foto: Cliin - PR
En klassisk rengøring af tørlastrum kræver ifølge Cliin typisk et markant større mandskab på fem til syv personer. | Foto: PR-Cliin
En klassisk rengøring af tørlastrum kræver ifølge Cliin typisk et markant større mandskab på fem til syv personer. | Foto: PR-Cliin

Cliins renserobotter er udviklet i tæt samarbejde med J. Lauritzen og Norden, som i dag lejer flere robotter mod et månedligt gebyr, men planen er at udvide kundelisten markant over det næste år, fortæller Thomas Jørgensen.

"Mellem 50 og 100 robotter skal ud og arbejde i år, og vores mål er at dække hele verden," siger han og fortæller, at Cliin aktuelt er i dialog med omkring 20 interesserede virksomheder. Den danske startup fokuserer først og fremest på "de store markeder" og kigger allerede ud over landegrænserne fra et nyåbnet kontor i Singapore, ligesom en afdeling i Grækenland er på tegnebrættet.

Til spørgsmålet om fremtidig konkurrence har Cliin-chefen ikke de store bekymringer, selv om "enkelte leverandører forsøger at gøre noget lignende."

"Men de store kemikalieleverandører synes nok ikke, det er specielt spændende, at der kommer sådan en robot, så der får vi nok også noget modspil," tilføjer Thomas Jørgensen over for ShippingWatch.

J. Lauritzen og Norden er godt tilfredse

Havnekaptajn hos J. Lauritzen, Martin Kondrup, har været med til at teste robotten, siden Cliin begyndte på prototypen for omkring to et halvt år år siden, og han har kun roser til overs for robotten – eller Gertrud, som han har døbt det ekstra besætningsmedlem.

"Jeg kan kun tale pænt om dem," siger han og bekræfter Cliin-direktørens løfter om reduceret vandforbrug, bedre sikkerhed og i det hele taget en hurtigere og bedre rengøringsoplevelse. Særligt på de kortere ruter mellem fx. Antwerpen og Rotterdam, hvor rengøring kan tage lige så lang tid som selve rejsen, er der gevinst at hente for rederierne, fortæller skibsføreren.

Foto: Cliin - PR
Foto: Cliin - PR

"Det betyder også, at vi får en hurtigere klargøringstid, så udover et mindre forbrug får vi også en større indtjeningsmulighed," siger Martin Kondrup, som i dag bruger robotten til at rense tørlastrummet ombord på J. Lauritzen-skibet Dagmar efter stort set hver eneste tur, også selv om det ikke er en beskidt last såsom kul, der skiftes ud med fødevarer.

J. Lauritzen har indtil videre fået en Cliin-robot ud på tre af rederiets skibe, og ifølge Martin Kondrup er det "uden tvivl noget, vi kommer til at gøre mere brug af."

Nordens Senior Optimization Manager, Jonas Warming, er tilsvarende godt tilfreds med Cliin-robotten, som han har fulgt udviklingen af tæt:

"Jeg har set andre robotter på markedet, men denne er et seriøst bud på, hvordan rengøring af lastrum i fremtiden kan gøres bedre, mere sikkert, miljøvenligt og hurtigere, og det er også på tide. Det er stort set samme fremgangsmåde, man gør lastrum rene på i dag, som det har været de sidste 20-25 år," udtalelte han sidst på året i rederiets nyhedsbrev.

Næste skridt er skrogrobotter

Cliins planer stopper imidlertid ikke ved en robot, der kan gøre rent i tørlastrum.

Med penge i ryggen fra blandt andet Den Danske Maritime Fond er Cliin ved at færdiggøre på at viderebygge robotteknologien til dens oprindelige formål, nemlig skrogrensning.

Den 'nye' robot skal løbende rense skibsskrog for begroninger og dermed mindske eller helt fjerne behovet for en klassisk skrogrensning, når coatingen begynder at spille fallit, fortæller Cliins CEO, Thomas Jørgensen, som selv har en baggrund i skibscoatingindustrien.

"Banebrydende" er ordet, Thomas Jørgensen bruger, når han skal sammenligne Cliins skrogrobot med de eksisterende løsninger i markedet, hvor man først renser, når skaden er sket.

Udviklingen af Cliins skrogrobot er så langt fremme, at virksomheden regner med at færdiggøre beta tests på udvalgte samarbejdspartneres skibe allerede i år, fortæller Cliins CEO til ShippingWatch.

Indtil da holder den danske startup kortene tæt til livet og ønsker ikke at afsløre flere detaljer om skrogrobtten, mens prototypen bliver klar til at gå ud og konkurrere med de andre løsninger i markedet.

Upteko vil gøre droner til en fast del af besætningen

Rainmaking udpeger tre områder med digitale udfordringer for shipping 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også