Medie: Hafnia Tankers drøfter fusion med Diamond S Shipping

Ifølge Tradewinds forhandler Hafnia Tankers, der har hovedkontor i Hellerup, med amerikanske Diamond S Shipping, som kontrolleres af kapitalfondsinvestoren og USA's nuværende handelsminister Wilbur Ross (foto). CEO Mikael Skov afviser at kommentere overfor ShippingWatch.
Foto: Manuel Balce Ceneta/AP/ritzau/Arkiv
Foto: Manuel Balce Ceneta/AP/ritzau/Arkiv

Hafnia Tankers, der har hovedsæde i Hellerup og har den amerikanske kapitalfond Blackstone som største aktionær, har ifølge Tradewinds ført seriøse forhandlinger om en fusion med det USA-baserede Diamond S Shipping.

Diamond S Shipping kontrolleres af den amerikanske kapitalfondsinvestor Wilbur Ross, der også er handelsminister i Donald Trumps regering i USA.

Robert Bugbee opfordrer til fusioner i produkttank 

De to produkttankrederier vil med en fusion eje en flåde på omkring 70 produkttankskibe, og målet med en sammenlægning er givetvis en kommende børsnotering i New York, som også det ligeledes kapitalfondsejede Torm (Oaktree Capital, red.) stiler imod.

ShippingWatch har været i kontakt med Hafnia Tankers' CEO Mikael Skov, som ikke har nogen kommentarer til spekulationer i markedet.

Hafnia Tankers, der i dag er noteret på den lille OTC-liste i Oslo, blev stiftet i 2010 anført af en række tidligere topfolk i Torm med blandt andre Mikael Skov (foto), CEO i Hafnia Tankers, og Anders Engholm, CEO i Hafnia Management.

Såvel Torm som Hafnia Tankers har for længst luftet deres planer om en børsnotering på Wall Street.

Begge selskaber vurderes imidlertid også af de kilder, ShippingWatch for nylig har talt med, at være tvunget til at deltage i en konsolidering for at gøre sig tilstrækkelig interessante i det internationale kapitalmarked.

Konsolideringsbølge kan være på vej i produkttank 

Mens Torms største udfordring synes at være rederiets aldrende flåde i højere grad end rederiets størrelse og markedsværdi, vurderes det nyere Hafnia Tankers, hvor driften af skibene er placeret in-house i Hafnia Management, ikke at have den fornødne størrelse og dermed tiltrækningskraft blandt investorer.

Diamond S Shipping er et af de selskaber, Wilbur Ross har fastholdt efter sin udnævnelse som USA's handelsminister i februar i år. Wilbur Ross trådte ind som storinvestor sammen en række andre internationale investorer i 2011, da Diamond S Shipping under den globale finanskrise købte en flåde på 30 MR-produkttankskibe af Cido Shipping i Hongkong.

Wilbur Ross annullerer aktiesalg i tankrederi 

Wilbur Ross forsøgte i marts 2014 at børsnotere Diamond S Shipping på Wall Street, men trak aktiesalget i 11. time med henvisning til dårligt børsklima.

Mikael Skov: Konsolidering på vej

Mikael Skov sagde i et interview med ShippingWatch i maj, at der generelt er gode muligheder for lige netop opkøb, fusioner og konsolidering med den gennemsnitlige størrelse, rederierne har i produkttank i dag.

"Der er mange, der kigger på konsolidering, men der er mange forskellige måder at gøre det på. Jeg tror, at vi i produkttank vil se konsolidering i forskellige former inden for de næste 12-24 måneder," sagde Mikael Skov.

"Vi er et ungt selskab, og på få år har vi formået at få en vis størrelse også. Vi kigger også på de muligheder, der er, men det skal give mening på mange forskellige måder. Der skal være en fornuftig sammenhæng mellem flåderne, organisationerne og andre forhold. Det er ikke bare lige at slå selskaber eller flåder sammen. Ved at have mere skala tror vi også på, at vi kan optimere og forbedre driften af vores skibe," sagde han.

Hafnia Tankers ejer i dag 37 skibe til en samlet værdi på omkring 800 mio. dollars. Pool-platformen Hafnia Management har det seneste år forøget sin flåde i sine tre tankpools med 41 pct. til 106 skibe og har placeret sig som verdens tredjestørste pooloperatør.

Alle er i spil

Hele kredsen af de rendyrkede rederier i produkttank som Torm, Hafnia Tankers, Singapore-baserede BW Pacific, Diamond S Shipping og Maersk Tankers er i spil i den konsolideringsbølge, der er indledt frem mod et forventet og mere holdbart opsving fra 2018 i markedet for transporter af olieprodukter.

Flere af de såkaldte pure play-rederier i sektoren er etableret og udviklet med kapital fra investeringsfonde under og umiddelbart efter den internationale finanskrise fra 2008 til 2012 med henblik på exit og hjemtagning af gevinst i form af det ultimative mål om børsnoteringer.

Konsolideringen blandt de store aktører i produkttank blev for alvor indledt for knap en måned siden med meddelelsen om, at det børsnoterede Scorpio Tankers, der drives fra Monaco, fusionerer med Navig8 og overtager selskabets flåde af 27 tankskibe.

Scorpio Tankers bliver med en ung flåde på 105 skibe den største ejer i sektoren.

Torm og Hafnia i spil i stor fusionbølge 

Ny tankgigant bliver pejlemærke i konsolideringsbølge 

Hafnia Managements flåde udvidet med 40 pct 

Hafnia Tankers vil købe egne aktier 

Hafnia Tankers fik overskud i svært produktmarked 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også