Analytiker: Derfor vil tankraterne stige

Strengere krav til tankskibe vil øge incitamentet for rederierne til at skrotte den voksende flåde af aldrende tankskibe. Det er godt nyt for de pressede tankrater, siger norsk analytiker.
Foto: Sovcomflot
Foto: Sovcomflot

De pressede tankrater kan nu blive hjulpet på vej af et reduceret udbud i markedet.

I de kommende år øges antallet af tankskibe over 20 år samtidig med, at de nye globale krav om rensning af ballastvand træder i kraft. Det vil øge rederiernes incitament til at skrotte tankskibene, påpeger tankanalytiker Marthe Lamp Sandvik fra Lorentzen & Stemoco.

Det skriver nyhedsmediet Sysla.no.

Tankraterne har efter en længere optur frem mod 2016 været ude i et langvarigt fald særligt i årets andet kvartal.

Sandvik peger på, at de internationale IMO-regler for rensning af skibes ballastvand i dette efterår er blevet strammet med virkning fra september næste år.

Det betyder, at mange skibe står over for et krav om ombygning, hvor skrotning af aldrende skibe i sidste ende er et mere attraktivt alternativ, lyder analysen fra Sandvik.

"De lave rater giver rederierne et incitament til at skrotte ældre skibe. Det giver ingen mening at betale meget for at få gamle fartøjer godkendt til de nye ballastvandsstandarder i et dårligt marked," siger hun.

Sandvik tvivler på, at de kasserede skibe vil blive erstattet en-til-en af nye skibe. Med færre tankskibe i markedet vil udbuddet falde, og det vil alt andet lige sende fragtraterne opefter igen.

Tankraterne stiger sammen med olieproduktionen

Ratedyk i produkttank mens mængden af råolie vokser markant 

BW VLCC: Stadig stort potentiale i Kina

Stolt-Nielsen ramt af lavere tankrater i tredje kvartal 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også