Internationale tankskibe strømmer igen til Iran

De internationale tankrederier er igen begyndt at sejle med iransk olie efter, at en usikkerhed omkring forsikringen på rejserne er blevet løst. De store rederier som Teekay, Frontline og Euronav er dog stadig afventende, skriver Reuters.

Internationale tankskibe strømmer igen til og fra Iran efter, at handelssanktionerne mod landet er blevet løftet. Det skriver Reuters, som har fået adgang til lokale havnedata.

Ifølge nyhedsbureauet har 26 udenlandske tankskibe med en kapacitet på omkring 25 mio. tønder enten lastet eller er i færd med at laste råolie i terminalerne Kharg’s Island og Bandar Mashahr inden for de seneste to uger.

Sanktionerne mod Iran blev løftet ved årets start, og siden da har landet haft travlt med at genstarte sin omfattende olieproduktion. Det har dog knebet med at få udenlandske tankrederier til at sejle med olien.

Det skyldes blandt andet, at der har været problemer med forsikringen af skibene relateret til enkelte tilbageværende sanktioner, der forbyder amerikanske banker og forsikringsselskaber at deltage.

Iran i desperat mangel på tankskibe til olieeksport

Nu er det imidlertid lykkedes at finde en løsning via de såkaldte P&I-klubber (protection & indemnity), og derfor er både europæiske og asiatiske rederi nu klar til at transportere den iranske olie.

Blandt de europæiske rederier er græske Dynacom Tankers, der i øjeblikket har afsat tre skibe til transporterne fra Iran og til resten af verden. Ifølge Reuters er store tankrederier som Euronav, Frontline og Teekay dog fortsat tilbageholdende på grund af fortsat usikkerhed om forsikringsspørgsmål.

I april og maj har Irans eksport af olie ligget på mellem 2,1 og 2,3 mio. tønder om dagen, hvilket er markant mere end samme periode sidste år, hvor eksempelvis det europæiske marked var lukket land.

De primære aftagere af den iranske olie er Indien, Kina og Japan, mens mindst fire udenlandsk-ejede tankskibe lige nu er på vej til Europa, skriver Reuters.

Hafnia Tankers er rustet til høj oliepris

Verdens største VLCC-rederi er vendt tilbage

Euronav-boss forudser flydende lagre om få måneder

Frontline: Her er vores smertegrænse for olieprisen

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også