Internationale tankskibe strømmer igen til Iran
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article4879451.ece/ALTERNATES/schema-16_9/29794244%2520-%252019_01_2012%2520-%2520Mideast%2520Iran%2520Strait%2520Squeeze%2520-%2520Kamran%2520Jebreili.jpg)
Internationale tankskibe strømmer igen til og fra Iran efter, at handelssanktionerne mod landet er blevet løftet. Det skriver Reuters, som har fået adgang til lokale havnedata.
Ifølge nyhedsbureauet har 26 udenlandske tankskibe med en kapacitet på omkring 25 mio. tønder enten lastet eller er i færd med at laste råolie i terminalerne Kharg’s Island og Bandar Mashahr inden for de seneste to uger.
Sanktionerne mod Iran blev løftet ved årets start, og siden da har landet haft travlt med at genstarte sin omfattende olieproduktion. Det har dog knebet med at få udenlandske tankrederier til at sejle med olien.
Det skyldes blandt andet, at der har været problemer med forsikringen af skibene relateret til enkelte tilbageværende sanktioner, der forbyder amerikanske banker og forsikringsselskaber at deltage.
Iran i desperat mangel på tankskibe til olieeksport
Nu er det imidlertid lykkedes at finde en løsning via de såkaldte P&I-klubber (protection & indemnity), og derfor er både europæiske og asiatiske rederi nu klar til at transportere den iranske olie.
Blandt de europæiske rederier er græske Dynacom Tankers, der i øjeblikket har afsat tre skibe til transporterne fra Iran og til resten af verden. Ifølge Reuters er store tankrederier som Euronav, Frontline og Teekay dog fortsat tilbageholdende på grund af fortsat usikkerhed om forsikringsspørgsmål.
I april og maj har Irans eksport af olie ligget på mellem 2,1 og 2,3 mio. tønder om dagen, hvilket er markant mere end samme periode sidste år, hvor eksempelvis det europæiske marked var lukket land.
De primære aftagere af den iranske olie er Indien, Kina og Japan, mens mindst fire udenlandsk-ejede tankskibe lige nu er på vej til Europa, skriver Reuters.
Hafnia Tankers er rustet til høj oliepris
Verdens største VLCC-rederi er vendt tilbage
Euronav-boss forudser flydende lagre om få måneder
Frontline: Her er vores smertegrænse for olieprisen
Relaterede artikler
Frontline: Her er vores smertegrænse for olieprisen
For abonnenter
Hafnia Tankers er rustet til høj oliepris
For abonnenter