Det bliver formentlig ikke inden for den nærmeste fremtid, at Maersk Tankers igen investerer i nye skibe til flåden. I øjeblikket er priserne kommet for højt op, siger Claus Grønborg, der er direktør for forretningsudvikling i Maersk Tankers. Rederiet vurderer løbende muligheder for at forny sin flåde af skibe, både med nye skibe og køb af secondhand. Men investeringerne skal være attraktive:
"Som en del af vores taking lead strategy har vi øget vores investering i produkttankforretningen for at styrke vores flåde. Udover at bestille nye skibe har vi erstattet nogle af vores ældre skibe med secondhand-skibe. Vi vil fortsætte vores flådefornyelse, når vi mener, at prisen er på et attraktivt niveau igen. Lige nu er det for højt," siger han i en meddelelse i forbindelse med dåben af to nye produkttankskibe i Sydkorea.
Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage
De to skibe er en del af en flådefornyelse og en ordre på i alt 10 skibe fra værftet Sungdong. I løbet af de næste fem år vil omkring 20 procent af Maersk Tankers' flåde være udskiftet med nybygninger, som er bestilt. I alt drejer det sig om 10 skibe fra Sydkorea og ni MR-skibe fra Ningbo-værftet i Kina. De ni skibe ventes leveret i løbet af 2017 og 2018.
Morten Engelstoft: Opsving i produkttank siver
Diamond S og OSG fravælger Maersk-pool
Maersk Tankers vil opbygge verdens største tankpool