Maersk Tankers: Priserne er kommet for højt op

Maersk Tankers tager en pause med at forny flåden. Priserne på både nye og secondhand skibe ligger i øjeblikket for højt, siger direktør for forretningsudvikling Claus Grønborg.
Foto: Maersk Tankers
Foto: Maersk Tankers

Det bliver formentlig ikke inden for den nærmeste fremtid, at Maersk Tankers igen investerer i nye skibe til flåden. I øjeblikket er priserne kommet for højt op, siger Claus Grønborg, der er direktør for forretningsudvikling i Maersk Tankers. Rederiet vurderer løbende muligheder for at forny sin flåde af skibe, både med nye skibe og køb af secondhand. Men investeringerne skal være attraktive:

"Som en del af vores taking lead strategy  har vi øget vores investering i produkttankforretningen for at styrke vores flåde. Udover at bestille nye skibe har vi erstattet nogle af vores ældre skibe med secondhand-skibe. Vi vil fortsætte vores flådefornyelse, når vi mener, at prisen er på et attraktivt niveau igen. Lige nu er det for højt," siger han i en meddelelse i forbindelse med dåben af to nye produkttankskibe i Sydkorea.

Prøv ShippingWatch gratis og få adgang til alle artikler i 40 dage

De to skibe er en del af en flådefornyelse og en ordre på i alt 10 skibe fra værftet Sungdong. I løbet af de næste fem år vil omkring 20 procent af Maersk Tankers' flåde være udskiftet med nybygninger, som er bestilt. I alt drejer det sig om 10 skibe fra Sydkorea og ni MR-skibe fra Ningbo-værftet i Kina. De ni skibe ventes leveret i løbet af 2017 og 2018.

Morten Engelstoft: Opsving i produkttank siver  

Diamond S og OSG fravælger Maersk-pool 

Maersk Tankers vil opbygge verdens største tankpool 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også