Som led i aftalen med japanske MOL fratrådte Søren Steenberg (foto) fra starten af året som CEO i Straits Tankers-poolen i Singapore, mens Hafnia Managements CEO Anders Engholm blev ny bestyrelsesformand.
Hafnia Management, der opererer produkttankskibe i LR-, MR- og Handy-klassen for bl.a. Hafnia Tankers, ligesom det danske selskab ejer 50 procent af Straits Tankers i Singapore, har fra starten af 2016 gennemført flere rokader i organisationen.
Søren Steenberg er efter knap fem år som CEO for Straits Tankers, verdens største operatør af de store LR1-produkttankskibe, og som Hafnia Management ejer sammen med japanske Mitsui O.S.K Lines (MOL), er vendt tilbage til hovedkontoret i Hellerup som director for forretningsudvikling.
Søren Steenberg, der også sidder i bestyrelsen i Hafnia Management, er blevet erstattet af Seo Akira fra MOL, mens Anders Engholm (foto), CEO i Hafnia Management, samtidig har overtaget posten som bestyrelsesformand i Straits Tankers. Her er Søren Skibdal Winther udpeget som ny COO og kommerciel ansvarlig efter Seo Akira.
Rokaderne er ifølge Anders Engholm udtryk for aftalen med MOL om, at de to parter skiftes til at varetage rollerne i bestyrelsen og i den daglige ledelse.
I takt med at der er færre og færre store skibe ledige, er containerrederierne villige til at betale skyhøje priser for at chartre skibe, som først leveres i 2025.
Rederiet, som Mærsk solgte i en milliardhandel sidste år, forventer nu at tjene omkring en mia. kr. på driften. Det sker efter et år med store forandringer.
Når Mærsk indleder sin alliance med Hapag-Lloyd næste år, skal de resterende tre medlemmer af The Alliance have en plan for at kompensere for tyskerne.