VLCC-rater krydser igen magisk grænse
Raterne for at få sejlet en Very Large Crude Carrier (VLCC) med olie fra Mellemøsten til de tre destinationer, der overvåges af Baltic Exchange i London, steg alle med 21 procent onsdag, skriver Bloomberg News.
For Mellemøsten til Japan betyder det, at dagsraten lander på 103.211 dollars (25 procents stigning), og at Mellemøsten til USA atter kom over 56.556 dollars (30 procents stigning), viser tallene fra Baltic Exchange. Angiveligt accepterer rederne lavere rater til USA, fordi det er nemmere at få en last hjemover, frem for at sejle i ballast.
Det er blot anden gang på godt to år, at raten for Mellemøsten-Asien passerer de fem nuller.
Saudi-Arabiens mantra om at fastholde det høje olieudbud og dermed forsvare sin markedsandel bliver angivet som årsagen til det store udbud af olie. Udbuddet bliver dog nu blandt andet mødt af efterspørgsel fra en del raffinaderier, der efter vedligeholdsrelaterede driftsstop skal til at producere vinterens forbrug af fyringsolie.
Det er i hvert fald udlægningen fra Eirik Haavaldsen, der er analytiker ved Pareto Securities AS i Oslo.
"Alle har ventet på winter rush (det sæsonmæssige udsving, der relaterer sig til behovet for fyringsolie om vinteren, red.). Høj aktivitet i Mellemøsten (raffinaderier, red.), som har været lav, er pludselig steget og har øget efterspørgslen. Det var blot et spørgsmål om tid," siger han.
Den øgede efterspørgsel har reduceret den overskydende tankskibskapacitet. Ifølge en Bloomberg-forespørgsel hos oliehandlere, vil der være 12 procent flere VLCC end forventede laster over de næste fire uger - det laveste niveau af tankkapacitet i overskud i syv uger.
Se raterne udvikling fra 1. januar 2014 til nu.
Kilde: Bloomberg
Klik her for at se en større version af grafikken.
Ny analyse sår tvivl om opsvinget i tank
Relaterede artikler
Ny analyse sår tvivl om opsvinget i tank
For abonnenter
Norsk VLCC-spiller fortsætter vækst i stærkt marked
For abonnenter