Nordic American Tankers kritiserer konkurrenter for "gigantmani"

Det norske tankrederi Nordic American Tankers forventer en meget positiv udvikling i andet kvartal og resten af året, skriver CEO Herbjørn Hansson i et brev til aktionærerne. Konkurrenter for fokuserede på vækst og størrelse, mener han.
Foto: SHELL
Foto: SHELL

Nordic American Tankers har høje forventninger til resten af året. Det skriver CEO Herbjørn Hansson i en meddelelse til det norske rederis aktionærer.

Læs meddelelsen her.

"I andet kvartal 2015 tror vi, at Nordic American Tankers generelt vil opnå rater på samme niveau som i første kvartal af 2015. Det vil betyde et stærkt udbytte også i andet kvartal i år, et udbytte som bliver annonceret i midten af juli. Som I ved, har vi bevaret likviditeten i de seneste kvartaler - det afspejler vores strategi om effektiv styring af risici og arbejde hen mod godt udbytte til aktionærerne. Der vil blive tilbageholdt kapital til flådeudvidelse," skriver Herbjørn Hansson i meddelelsen.

Nordic American Tankers, der er noteret på børsen i New York, har i alt 24 Suezmax-skibe i flåden og to nybygninger på vej, som vil blive leveret i 2016 og 2017. Samtidig er rederiet åben over for andre opkøbsmuligheder - dog med forbehold.

"Vi modstår fristelsen til at foretage store flådeopkøb. Dem som har fulgt Nordic American Tankers i noget tid ved, at vi foretrækker at vokse på en velovervejet og bevidst måde. Vi kan se, at flere andre spillere, både offentlige og private, lider som et resultat af det, som jeg plejer at kalde "gigantmani." Vores tilgang til risikostyring er at tage et skridt af gangen og altid overveje de mange faldgruber ved store og komplicerede transaktioner," siger Herbjørn Hansson.

I første kvartal i år fik rederiet et overskud på 30 millioner dollars. Pengestrømmen blev mere end fordoblet til 51 millioner dollars fra 24,5 millioner dollars i fjerde kvartal 2014.

Norsk tankreder sejlede med på olieopturen  

Nordic American Tankers barberer underskud ned 

Nordic American Tankers øger flåde til 24 skibe 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også