Første overskud i Torm i fem år

Lave oliepriser og et brandvarmt tankmarked giver Torm et resultat på 8,6 millioner dollars i første kvartal. I samme periode sidste år var der tale om et underskud på hele 222,6 millioner dollars.

For første gang i lang tid kan tankrederiet Torm præsentere et positivt resultat på bundlinjen med et resultat efter skat på 8,6 millioner dollars for årets første tre måneder, viser onsdagens regnskab.

I samme periode sidste år var billedet et noget andet med et underskud på 222,6 millioner dollars. Ligesom andre aktører i markedet for produkttank har Torm levet højt på den øgede efterspørgsel og ikke mindst højere rater.

"En kombination af lavere oliepriser og højere raffinaderimarginer medførte øget efterspørgsel efter transport af raffinerede olieprodukter i første kvartal 2015," siger CEO Jacob Meldgaard i en kommentar til regnskabet og fortsætter:

"Med Torms operationelle platform har vi kunnet drage fordel af det styrkede marked og for første gang siden første kvartal 2010 udvise et positivt resultat for perioden. Dette operationelle resultat og den nye restruktureringsaftale sikrer et stærkt fundament for Torm."

I årets første tre måneder fik rederiet et driftsresultat (EBITDA) på 53 millioner dollars mod 21 millioner dollars i samme periode sidste år, mens omsætningen for kvartalet landede på 154,2 millioner dollars mod 182,9 millioner dollars i første kvartal 2014.

Guider ikke på hele 2015

MR-skibene, som er det største segment hos Torm, nåede spotrater i kvartalet på 25.275 dollars om dagen, hvilket er en stigning på 66 procent sammenlignet med sidste år og understreger den himmelflugt, som markedet for raffinerede olieprodukter har set det sidste stykke tid.

Omvendt så rederiets tørlastskibe, Panamax, de laveste gennemsnitlige fragtrater, der nogensinde er registreret i tørlastindekset Baltic Exchange Panamax, skriver rederiet. Fragtraterne for de store tørlastskibe endte på 6.063 dollars i gennemsnit og dagen, hvilket dog var højere end spotmarkedet, noterer Torm, der som alle aktører i tørlastmarkedet rammes af den markante nedtur, som ikke synes at mindskes foreløbigt.

Torm skriver ikke noget om forventningerne til hele året i regnskabet og henviser til, at resultatet afhænger af gennemførelsen af restruktureringsaftalen, som i øjeblikket er underskrevet af rederiet selv, Oaktree Capital Management og hovedparten af långiverne, som besidder 94 procent af Torms eksisterende lånefaciliteter.

Torms nettorentebærende gæld var ved udgangen af første kvartal på 1,37 milliarder dollars mod 1,66 milliarder dollars året forinden. Egenkapitalen er negativ på 153 millioner dollars mod et underskud på 103 millioner dollars i samme periode sidste år.

Torm havde udover sin egen flåde på 45 skibe indchartret fire produkttankskibe og fire tørlastskibe på timecharter i perioden til og med 31. marts. Derudover var 25 produkttankskibe under kommerciel ledelse hos rederiet.

I dag har Torm tilbageleveret to indchartrede Panamax/Kamsarmax-skibe, som først skulle have været tilbage hos ejeren i 2018. Det sker for at mindske eksponeringen i tørlastsegmentet, skriver rederiet.

Torm indleder tvangsakkord-proces ved britisk High Court 

Torm har tilsagn fra 92 procent af långiverne 

Torm sikrer sig underskrifter på ny redningsplan 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også