Hver tredje VLCC-kontrakt er til flydende olielager

Flere af de helt store tankskibe bliver brugt som flydende lagre, når de chartres ud, viser nye tal fra Poten & Partners.
Foto: Euronav
Foto: Euronav

Flere charterkontrakter på de helt store tankskibe, VLCC, går til lagre af olien, viser tal fra rådgivningsvirksomheden Poten & Partners. De seneste fire til seks uger er tendensen steget, noteres det:

"Overraskende nok ser det ud til, at brugen af VLCC'ere til flydende lagre er steget de seneste uger," skriver Poten & Partners ifølge Seatrade Global.

Herunder især ud for Irak, men også andre markeder:

"Oplysninger om skibene afslører, at omkring hvert tredje skib på charterkontrakt tidligere i år nu bliver brugt til flydende lager. De fleste i Den Arabiske Golf, men også nogle i Singapore, Vestafrika og Middelhavet."

Prøv ShippingWatchs nyhedsbrev to gange dagligt i 40 dage gratis

Og udviklingen hjælper markedet for de helt store tankere, der så samme tendens i 2009 med over 10 millioner tønder olie ombord på tankskibe, hvor hele ideen er at opnå en økonomisk gevinst, når olieprisen igen stiger. Selvom prisen på olie er steget en smule igen, så tyder det altså på, at handelshuse ikke er stoppet med at lagre olien.

Belgisk tankgigant indleder 2015 med markant vækst  

Deutsche Bank: Boomende VLCC-rater trækker Euronav i vejret 

Annullerede nybygninger kan sende tankmarked på kogepunktet 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også