Bestillinger af tankskibe på højeste niveau i otte år

Antallet af bestillinger på tankskibe var det højeste i første kvartal  i år siden før finanskrisen i første del af 2007. Det høje antal skyldes især, at flere bulkredere konverterer deres tørlastskibe til tankskibe, viser en opgørelse fra mæglerhuset Gibson.

Optimismen på tankmarkedet har givet udslag i antallet af bestillinger på nye tankskibe, der i første kvartal i år nåede op på i alt 84 skibe. Det er det højeste antal bestillinger i et kvartal siden 2007, har mæglerhuset Gibson opgjort, skriver Hellenic Shipping News.

Det høje antal bestillinger har også rod i krisen på tørlastmarkedet, hvor redere som for eksempel Scorpio Bulkers vælger at konvertere tørlastskibe til tankskibe.

"Vores opgørelse viser, at i løbet af første kvartal er 15 Capesize-ordrer blevet bekræftet som konvertering til otte LR2, fire Aframaxer og tre LR1, og det har hjulpet til at få tankordrebogen til at svulme. Vi er agså opmærksomme på, at andre redere venter på fløjen for at lave lignende aftaler for at reducere deres eksponering i tørlast," skriver Gibson.

Fonde holder lav profil

Størstedelen af ordrerne på tankskibe er blevet afgivet til koreanske værfter, og ordrerne i første kvartal gør, at det samlede antal af ordrer allerede udgør halvdelen af antallet af bestillinger i 2014. Det er dog ikke sikkert, at bestillingslysten vil fortsætte i 2015, vurderer Gibson.

"I takt med vi begynder på andet kvartal i år, er der måske mange økonomiske og politiske usikkerheder, som kan gøre, at bremserne sættes i for at sænke ordreaktiviteten. Det er også bemærkelsesværdigt, at kapitalfonde holdere en lavere profil, og det kan være en indikation på, at shipping har tabt sin tiltrækning over for denne type af investering," skriver mæglerhuset og tilføjer, at nybygningspriserne fortsat vil være attraktive for rederne.

Fredriksen fjerner sidste forhindring for ny tankkæmpe 

VLCC-rater nu over 60.000 USD om dagen 

Morgan Stanley: Iran-aftale kan sende tankrater på himmelflugt  

Vinderne og taberne i shipping 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu