Maersk Tankers undersøger kollision

Efter en kollision søndag aften ligger Maersk Etienne uden for Riga, hvor Maersk Tankers' folk undersøger skibet og ulykken. Ingen fra besætningen kom noget til, fortæller Tommy Thomassen, VP og Head of Technical Organisation hos Maersk Tankers.
Maersk Etienne, da skibet lå i tørdok i oktober 2014. | Foto: Maersk Tankers
Maersk Etienne, da skibet lå i tørdok i oktober 2014. | Foto: Maersk Tankers

Maersk Tankers har endnu ikke overblik over, hvad der gik galt, da produkttankskibet Maersk Etienne søndag aften kolliderede med Coral Opa, et 225 meter langt tørlastskib, i Rigabugten. Det fortæller Tommy Thomassen, Vice President og Head of Technical Organisation i Maersk Tankers til ShippingWatch.

"Vores skib var på vej mod Riga i ballast og skulle ind og laste, og af endnu uvisse årsager kommer de to skibe tæt på hinanden og kolliderer. Vores point of contact var på styrbord side på den agterste del af skibet. På det andet skib var det boven og ankeret, så vi kan ikke rigtig gætte på, hvordan det er sket. Men det vil undersøgelserne vise, når vi kommer lidt længere," siger han og fortsætter:

"Der var ikke nogen personskader, der var ingen brand, og der var ikke nogen forurening fra vores skib, kan vi svare for."

Efter kollisionen rapporterede Maersk Tankers om ulykken til det lokale redningscenter, til flagstaten og klasseselskabet. De lettiske myndigheder kom efterfølgende ombord og sagde god for, at skibet kunne fortsætte mod Riga. Her ligger det nu uden for et værft og er i gang med at blive undersøgt for, hvor meget stål, der skal skiftes.

Maersk tankskib i alvorlig kollision i Østersøen 

Maersk Tankers har to mand på stedet, og et par stykker mere vil ankomme i løbet af dagen. Tommy Thomassen håber derfor, at rederiet hen mod slutningen af denne uge vil have et ordentlig overblik over skaden. Selvom der ikke skete nogle skader med hverken besætning eller lækage fra skibet, er ulykken alvorlig:

"Når to skibe i den størrelse mødes, så er det altid alvorligt, derfor skal man holde sikkerhedsafstand. Det er et trafikeret område, og der er nogen, der ikke har set sig ordentligt for. Men derudover er det noget stål, der skal skiftes, og det er håndterbart."

Tommy Thomassen ved endnu ikke, hvornår Maersk Etienne igen kan være på vandet.

Coral Opal, der sejler under Panama-flag, var ifølge Fleetmon.com på vej fra Riga til Amsterdam.

Søfart har kostet 228 personer livet på tre år  

Dramatisk forlis ryster tørlast og forsikrings-selskaber

Dramaet bag Maersks forsvundne containere 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også