Norden: Flådevækst i produkttank underdrives

De store LR2-skibes indtog i produkttank har forhindret en gradvis forbedring i raterne, mener Norden.
AF RITZAU FINANS

De officielle tal underdriver flådevæksten i produkttankmarkedet, og det er en af forklaringerne på, at produkttankmarkedet ikke har udviklet sig helt så gunstigt, som Norden havde regnet med.

"Ligesom i tørlast er andet kvartal begyndelsen til en lidt svag periode i tankmarkedet. Derudover mener vi, at flådevæksten har været større, end man lige kan se i tallene, siger Martin Badsted, koncerndirektør i Norden," til Ritzau Finans.

Ser man på antallet af nybygninger og skrotninger, viser statistikkerne ifølge Martin Badsted en flådevækst på omkring 2,5 pct.

"Tager man højde for, at der er en masse LR2-skibe, som tidligere har opereret i råoliemarkedet, der nu opererer i produkttankmarkedet, mener vi, at der over de seneste 12-18 måneder har været en flådevækst på over 5 pct. Det er den dyne, der er lagt over markedet, som har betydet, at den gradvise forbedring er udeblevet og erstattet af nogle lavere rater," forklarer Martin Badsted.

De skibe, der har skiftet arbejdsplads fra råoliemarkedet til produkttankmarkedet, kan ifølge Martin Badsted sagtens vende tilbage til råolie igen, hvis markedsforholdene taler for et sådant skift.

Eksporten ud af den amerikanske golf udviser ifølge Nordens koncernchef fortsat pæne vækstrater, mens der mangler noget aktivitet inden for transport af vegetabilsk olie, ligesom nogle af de store raffinaderier, som skal levere olie til eksportmarkederne, er blevet forsinket.

Af Nordens regnskab fremgår det, at en del raffinaderikapacitet har været ude af drift på grund af vedligeholdelse i andet kvartal, herunder især i USA. Den årlige periode med vedligeholdelse i USA har stigende betydning for produkttankmarkedet i takt med, at den amerikanske eksport udgør en stadig større del af verdenshandlen, fortæller Norden. Derudover eksporterer det nye store Jubail-raffinaderi i Saudi Arabien fortsat ikke på fuld kapacitet, hvilket også har præget tankmarkedet.

De mange nye raffinaderier, som er på vej, skal dog nok komme og bidrage til eksporten af råolie, mener Martin Badsted. Vigtigst for Nordens markeder er primært dem i Mellemøsten, Saudi Arabien og Indien, mens nye raffinaderier i Kina mest skal dække det indenlandske marked.

McQuilling tegner dystert billede af MR-produkttank 

Concordia Maritime: Store trusler for produkttank  

Norden: Fra slemt til værre i andet kvartal 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også