Færge til Samsø skal sejle på LNG

Samsøfærgen skal fremover som den første danske indenrigsfærge sejle på gas, og den kommer Q8 til at levere. Med ordren er Q8 på vej ind på et endnu småt dansk marked for LNG.
Foto: Q8
Foto: Q8
MATHIAS ØRSBORG JOHANSEN, ENERGIWATCH

Det bliver Q8, som fremover skal levere flydende naturgas til den første danske LNG-færge.

Færgen fragter på daglig basis samsinger og besøgene til og fra den lille ø, men med den nye gasfærge kommer overfarten til at foregå med en markant mindre belastning af miljøet.

Valget af Q8 bliver offentliggjort i en pressemeddelelse af markedschef Anders Højer, der ser LNG-forretningen som et interessant marked.

”LNG har miljømæssige fordele, men også økonomiske. I øjeblikket går priserne på henholdsvis gas og olie hver sin vej, og det ser ud til, at gaspriserne stille og roligt falder. Det gør det interessant at investere i et LNG anlæg,” siger han.

Nu er den første danske ordre altså i Q8s bog. En af udfordringerne ved løsningen på Samsø var, at færgen skulle kunne tankes op på bare et kvarter.

”Vi ønskede i udbuddet, at MF Samsø skal kunne bunkres på 15 minutter - et krav, der ikke var let at opfylde, men Q8 præsenterede den rigtige løsning til den rigtige pris, så på et kvarters pit-stop vil færgen få fyldt LNG på hver aften,” siger chef for teknisk forvaltning i Samsø Kommune, Søren Stensgaard.

Fem havne går sammen om LNG

Ordren omfatter en komplet supply-chain inklusiv en LNG bunkerenhed ved skibssiden i Hou, i det vestlige Jylland.

"Vi leverer en meget driftssikker løsning, som er optimeret specielt til maritime miljøer med store saltkoncentrationer i luften. Den samlede løsning er på én gang økonomisk fornuftig og miljøvenlig og understøtter dermed Samsøs grønne profil. For at undgå udslip af metan er bunkeringanlægget og den mobile tank gjort emissionsfri, og begge dele kan bruges til såvel LNG som LBG (flydende biogas)," siger Anders Højer.

Netop den flydende biogas bliver også produceret lokalt, og derfor kan kommunen på sigt også forsyne færgen med lokalt brændstof.

LNG i vækst

Omstillingen fra den tunge fuelolie til LNG, som er det fossile brændstof, som forurener mindst, er så småt i gang i disse år. Det skyldes i høj grad skrappere miljøkrav, og brancheforenningers undersøgelser har vist, at den flydende naturgas kan reducere svovludledningen med op til 95 pct., og CO2-udledningen med 25.

DONG: Skifergas kan ruske op i europæisk LNG-marked

De seneste opgørelser over den samlede LNG-flåde i Europa har vist, at lidt over 40 skibe benytter brændstoffet i øjeblikket, men over de kommende år forventer man 34 nye LNG-søsættelser under blandt andet danske, tyske og franske flag.

Herhjemme har Ærø kommune seneste meldt ud, at man overvejer at ombygge to af sine skibe, så de fremover kan sejle på gas.

Verdens LNG-flåde når 79  

Norske shippingvirksomheder vokser på børsen 

LNG-skibe får stor rabat i Gøteborg Havn 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også