Ordrer på nye produktskibe er bremset hårdt op

Ifølge mæglerhuset Gibson er de seneste års massive vækst i bestillinger af nye produkttankskibe stærkt aftagende, men redere og operartører skal ikke glæde sig for tidligt.

De seneste års voldsomme aktivitet i nybygningsordrer på især MR- og LR2-produkttankskibe  er stoppet i 2014 med henholdsvis 14 og syv bestillinger i indeværende år. Det er ifølge mæglerhuset Gibsons  opdaterede tal godt nyt for især MR- og Handy-segmentet, hvor den samlede ordrebog er vokset fra 10 procent i begyndelsen af  2013 til 18 procent i dag.

Med i alt 227 MR- og Handysize-skibe føjet til den samlede ordrebog i 2013, det tredje højeste antal nogensinde registreret på et år, fra 115 i 2012, advarer Gibson ifølge Hellenic Shipping News dog om, at antallet af nybygninger på vandet vil accellerere endnu engang i løbet af den kommende tid  med risiko for, at det forventede opsving i indtjeningen for produkttankskibe kan være længere undervejs.

Inden for LR2, Long range two, blev der sidste år bestilt 66 skibe, ligeledes det 3. højeste antal på et år nogensinde.

Væksten i nye produkttankskibe har de seneste år været drevet af af en forventet voksende efterspørgsel i stor skala på raffinerede olieprodukter fra større raffinaderier i Mellemøsten.

Mens ordreaktiviteten i produkttank er bremset markant i 2014, ser det anderledes ud inden for råolie. 50 VLCC'ere, supertankere, blev bestilt i 2013, det højeste antal siden 2010, og denne udvikling er fortsat ind i 2014 med 28 bestillinger i i år, noterer Gibson.

Avis: Norden chartrer syv produktskibe  

Scorpio Tankers: Stort pres på rater i produkttank 

Stena vokser på omsætning og indtjening

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også