Ordrer på nye produktskibe er bremset hårdt op
![](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article6525206.ece/ALTERNATES/schema-16_9/2014-02-28_1543%2520copy.png)
De seneste års voldsomme aktivitet i nybygningsordrer på især MR- og LR2-produkttankskibe er stoppet i 2014 med henholdsvis 14 og syv bestillinger i indeværende år. Det er ifølge mæglerhuset Gibsons opdaterede tal godt nyt for især MR- og Handy-segmentet, hvor den samlede ordrebog er vokset fra 10 procent i begyndelsen af 2013 til 18 procent i dag.
Med i alt 227 MR- og Handysize-skibe føjet til den samlede ordrebog i 2013, det tredje højeste antal nogensinde registreret på et år, fra 115 i 2012, advarer Gibson ifølge Hellenic Shipping News dog om, at antallet af nybygninger på vandet vil accellerere endnu engang i løbet af den kommende tid med risiko for, at det forventede opsving i indtjeningen for produkttankskibe kan være længere undervejs.
Inden for LR2, Long range two, blev der sidste år bestilt 66 skibe, ligeledes det 3. højeste antal på et år nogensinde.
Væksten i nye produkttankskibe har de seneste år været drevet af af en forventet voksende efterspørgsel i stor skala på raffinerede olieprodukter fra større raffinaderier i Mellemøsten.
Mens ordreaktiviteten i produkttank er bremset markant i 2014, ser det anderledes ud inden for råolie. 50 VLCC'ere, supertankere, blev bestilt i 2013, det højeste antal siden 2010, og denne udvikling er fortsat ind i 2014 med 28 bestillinger i i år, noterer Gibson.
Avis: Norden chartrer syv produktskibe
Relaterede artikler
Stena vokser på omsætning og indtjening
For abonnenter
Scorpio Tankers: Stort pres på rater i produkttank
For abonnenter