Kina afgør fremtiden for redere i kemikalietank

Kina styrer en stor del af den globale efterspørgsel på kemikalier, men den kemiske stormagt bliver mere og mere selvforsynende. Det har konsekvenser for operatører af kemikalietankskibe, skriver storbanken DVB i ny analyse.
Foto: Rederiforeningen
Foto: Rederiforeningen

Den globale udvikling af skifergas og Kinas voksende selvforsyning af kemikalier kan ændre hele landskabet for den globale petrokemiske industri og dermed også få konsekvenser for kemikalietankmarkedet. Det konkluderer en ny analyse fra storbanken DVB, der kun forventer en langsomt opsving for operatører og ejere af kemikalieskibe.

Do you want to stay up to date on the latest developments in International shipping? Subscribe to our newsletter – the first 40 days are free

"Vi anser udviklingen inden for skifergas globalt og Kinas voksende selvforsyning i landets efterspørgsel efter kemikalier som de to mest iøjnefaldende trends på sigt i den globale kemiske industri. Sammen med den gradvise vækst i kapaciteten i mellemøsten , forventes disse forhold at ændre landskabet i den globale kemiske industri og senere få konsekvenser for shippingmarkedet i kemikalietank. Selv om forandringer synes langt væk, er det afgørende for aktørerne i tankmarkedet at gøre sig de nødvendige forberedelser," fastslår DVB i analysen, der synes knap så optimistisk for udviklingen inden for kemikalietank som andre analytikere og investorer.

Kina tegner sig for en tredjedel

Kina er et gigantisk marked for den kemiske industri med omkring en tredjedel af verdensmarkedet, og landet tegner sig således også en stor del af væksten i den globale efterspørgsel. Kina har øget kapaciteten, som ventes at slå igennem i 2015 og 2016.

"Fundamentalt forventes markedet for kemikalietank at udvikle sig langsomt frem mod et opsving afhængig af væksten i flåden. Aktørerne i kemikalietankmarkedet må nødvendigvis tilpasse sig disse strukturelle ændringer i den globale petrokemiske industri og tilpasse deres services til de nye krav," konkluderer DVB, der bl.a. bemærker, at operatører af kemikalietankskibe på de interregionale ruter i den nordøstlige del af Asien må forventes at blive påvirket af Kinas voksende selvforsyning af kemiske produkter.

Nordea fastslog for nylig i en analyse, at det er et godt grundlag for de mange aktører i markedet, der lige nu mener, det ser særlig godt ud for segmenter som kemikalietank og produkttank. Kemikalietank har en meget lille ordrebog, og segmentet er traditionelt tæt knyttet til den økonomiske udvikling i verden, påpegede Nordea.

Stolt-Nielsen: Kapitalfonde kan starte ny shippingkrise 

Niels G. Stolt-Nielsen, CEO i norske Stolt-Nielsen, et af verdens største selskaber i kemikalietank, advarede for få dage siden mod den udvikling, som shippingmarkedet i den grad styrer imod for tiden med flere og flere kapitalfonde som ejere af rederierne.

"Desværre, ligesom vi begynder at se et lille overskud i vores tankdivision, kommer der nyheder om nybygninger, ikke fra de traditionelle operatører, men fra nye aktører, der er bakket op af kapitalfonde og hedgefonde. Pengemængden, der komme ind i shipping, er ekstremt bekymrende. Ordrerne på nye skibe er ikke drevet af et øget behov for transport, men af for meget kapital på markedet," påpegede Niels G. Stolt-Nielsen i rederiets årsberetning.

Do you want to stay up to date on the latest developments in International shipping? Subscribe to our newsletter – the first 40 days are free

Stolt-Nielsen vil hente en mia norsk kroner på børsen 

Nordea ser to års vækst inden for shipping  

Navig8 og Oaktree udvider flåde i kemikalietank 

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også