Teekays råolietankere ophugget på stranden
![Foto: IMO](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article5270096.ece/ALTERNATES/schema-16_9/5883849305_767d157fd2_b.jpg)
Rederne ophugger stadig skibe i stor stil på de udsatte strande i Sydøstasien, og sidste år endte fire af Teekays råolietankskibe på strandene ved Chittagong i Bangladesh. Det ene skib eksploderede under ophugningen, hvilket understreger, hvor farlig industrien er for de mange tusinde arbejdere.
Det er miljøorganisationen Bellona, der via IMO's registreringsnumre i forskellige databaser, har fundet frem til skibene, som både havde skiftet navn og flag, da de ankom til strandene, skriver Dagens Næringsliv. Og det er da også den forklaring de fleste redere tyer til, når de bliver forsøgt stillet til ansvar for, at deres gamle skibe ender som skrot i udsatte områder.
Teekay ejede heller ikke de fire skibe, understreger direktøren for det norske rederiforbund Ingvild Sæther også over for Dagens Næringsliv. Men foreningen diskuterer nu, hvordan man bedst kan sikre en ansvarlig optræden i hele værdikæden. Både i skibsbygningen, operationen, og at skibet bliver solgt videre til en acceptabel standard.
NGO: Grækere og tyskere fører an i strandophugning
Teekay opererer det meste af sin virksomhed fra en base i Norge, og det undrer seniorrådgiver i Bellona Svend Søyland, at selskabet tillader ophugningen:
"Teekay profilerer selskabet på socialt- og miljømæssigt ansvar. Men her er der en meget stor kløft mellem teori og praksis. På strandene i Bangladesh sker meget af ophugningen ved håndkraft og under uværdige arbejdsforhold med stor fare for skader for både mennesker og miljø," siger han til Dagens Næringsliv.
Teekay er ikke en enlig svale
Mange andre redere bruger samme model, og både Bellona og den Bruxelles-baserede NGO Shipbreaking Platform peger løbende på, når redere overtræder grænsen og offentliggør navnene på dem. Også Odfjell, Salhus Shipping, Star Reefers, Green Reefers, Camilllo Eitzen & Co. og Champion Tankers er før nævnt i den sammenhæng.
I november sidste år offentliggjorde Shipbreaking Platform en rapport om ophugning i Pakistan, der viste, at de græske redere siden 2009 havde sendt 102 skibe til ophugningsfaciliteter i landet. Alle placeret på kystlinjen ved byen Gadani i det sydlige Pakistan.
Antallet svarer til omkring 25 pct. af alle de skibe, der i perioden blev sendt til landet, nemlig 403. Netop den praksis håber EU at kunne sætte en stopper for med de nye krav til EU-flagede skibe, der vil blive implementeret i løbet af nogle år og senest vil træde i kraft om fem.
Relaterede artikler
NGO: Grækere og tyskere fører an i strandophugning
For abonnenter
Odfjell: Vores skibe ophugges anstændigt i Indien
For abonnenter
Nye EU-krav til ophugning vedtaget
For abonnenter