Tank og Capesize trak japanere op

Japanske Mitsui OSK Lines (MOL) har med hjælp fra stærk tid i VLCC og gode rater i Capesize reddet sig en hæderlig bundlinje hjem i regnskabet for årets første ni måneder.

Trods overordnede udfordringer i tørlast noterer japanske Mol i det seneste kvartalsregnskab, der sluttede 31. december 2013, en omsætningsfremgang på 14 pct, i forhold til samme tid i 2012.

Indtjeningen er steget til 280 mio. USD fra sidste års minus på 572 mio. USD, og ifølge Koichi Muto, president i Mitsui OSK Lines, er fremgangen sikret, fordi Capesize-raterne for første gang i to år kom tilbage i 40.000 USD per dag i 2013. I sin regnskabsmeddelelse fremhæver han også styrken i VLCC-markedet.

"Selv om meget VLCC-markedet blev svækket i sommersæsonen, hvor efterspørgslen faldt, bevægede markedet sig kraftigt fremad med start omkring november takket være en sæsonmæssig vinterstigning i efterspørgslen," siger Koichi Muto.

Var Maersks salg af supertankere en fejl? 

Tørlastdivisionen havde en omsætningsfremgang på 12 pct., og i regnskabet har man skiftet sidste års minus på bundlinjen ud med et plus på 367 mio. USD.

I det samlede stærke regnskab får en svag kinesisk yen og faldende bunkerpriser også en stor del af æren for at det samlede kvartalsregnskab år for år er forbedret markant.

På containerfronten gik Mol som så mange andre tilbage. De lave fragtrater, som leveringerne af en række store containerskibe på det globale marked har været med til at forårsage for en stor del af skylden, og trods nedskæringer i containerflåden indkasserede Mol et minus i denne division.

Fremadrettet venter den store japanske rederikoncern forbedringer på den samlede bundlinje får årsregnskabet, der afsluttes ved udgangen af marts. I meddelelsen fra Mol hedder det, at man regner med at forbedre sidste års nettoresultat med 14 pct.

Amerikanerne frygter for uafhængigheden i G6

Stadig uklart hvorfor MOL Comfort knækkede

VLCC-rater på den store rutsjetur 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også