Importeret olie til EU skal fragtes længere på grund af krise i Det Røde Hav

Trods et fald i importmængden af olie skød EU-landenes ton-mile-efterspørgsel efter importolie yderligere i vejret i første kvartal ifølge Bimco.
Kinesisk olietanker ved den russiske olieterminal Kozmino. | Foto: Tatiana Meel/Reuters/Ritzau Scanpix
Kinesisk olietanker ved den russiske olieterminal Kozmino. | Foto: Tatiana Meel/Reuters/Ritzau Scanpix

Europa importerede mindre olie i første kvartal 2024 end et år tidligere, men længere sejlafstand pressede alligevel ton-mile-efterspørgslen på olie op, fordi tankskibene må sejle syd om Afrika for at undgå truslen om angreb i Det Røde Hav.

Ifølge en opgørelse fra shippingorganisationen Bimco medvirkede vestlige sanktioner mod Ruslands olieeksport, at sejlafstanden for EU’s olieimport skød 10 pct. i vejret i 2023, og med krisen i Det Røde Hav steg afstanden yderligere 16 pct. i de første tre måneder i år.

Det betød, at ton-mile-efterspørgslen skød 12 pct. i vejret i første kvartal i forhold til samme periode sidste år, fremgår det af Bimco-rapport

Væksten i ton-mile-efterspørgslen sker trods over et fald i den samlede mængde af olie importeret til EU på 4 pct. i første kvartal sammenholdt med første kvartal i 2023.

Mens importen af raffinerede olie-produkter voksede 1 pct. i forhold til første kvartal 2023, faldt importen af råolie 5 pct. i perioden og resulterede i et samlet fald på 4 pct.

Ifølge Bimco er passagerne gennem Suezkanalen næsten halveret som følge af den yemenitiske Houthimilits’ angreb på skibe i Det Røde Hav.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også