Euronavs topchef spår flerårig optur efter stor vækst i første kvartal

Råolierederiet Euronav næsten tredoblede sin omsætning i et tankmarked, hvor fragtraterne bliver ved med at stige.
Foto: Rebecca Naden/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Rebecca Naden/Reuters/Ritzau Scanpix

Euronav nyder i den grad godt af det tumultariske tankmarked, hvor især krigen i Ukraine skaber efterspørgsel på råolie og længere rejser for skibene.

Det belgiske rederis flåde af suezmax-tankskibe og de helt store VLCC-supertankere leverede en omsætning for første kvartal, der var næsten tre gange højere end sidste år.

Omsætningen for første kvartal vokser til 339,9 mio. dollar fra 114,3 mio. dollar i de samme tre måneder 2022, viser regnskabet torsdag.

Bundlinjen viser et nettooverskud på 175,0 mio. dollar mod et underskud på 43,3 mio. dollar i samme periode sidste år, der i langt mindre grad var præget af de nye handelsmønstre i tankmarkedet.

”Den usæsonmæssige styrke i første kvartal understøtter vores vurdering om, at der er stærke og holdbare drivers på plads, der kan bære en flerårig optur i markedet for råolie-tank,” siger topchef Hugo De Stoop i regnskabet.

Rekordstigninger i rater

Udviklingen afspejles af dagsraterne, hvor den gennemsnitlige spotrate det seneste kvartal har ligget på 51.400 dollar for VLCC-flåden, sammenlignet med 13.750 dollar i første kvartal 2022. 

Suesmax-raterne gik samme vej og endte på 70.600 dollar i de gennemsnitlige spotrater mod 15.500 dollar i sammen periode sidste år. Raterne er samtidig steget måned efter måned siden årets begyndelse, hvilket er usædvanligt og kun er sket tre gange siden 1990 for de to segmenter.

Euronavs ejerkreds har frem for alt været præget af den skrinlagte fusion med Frontline og den fortsatte kamp mellem John Fredriksen og Saverys-familiens selskab CMB om ejerskabet.

Opkøbet af aktier i Euronav fortsætter fra begge parters side. 3. april købte Famatown Finance Limited igen aktier, så den samlede ejerbeholdning kom op på 26,46 pct. af stemmerne mod CMBs 24,99 pct.

9. januar i år trak Frontline sig fra planerne, senere på måneden besluttede Euronav at indlede en voldgiftssag, fordi rederiet ikke mente, det norske tankrederi havde berettigede grunde til at afbryde forhandlingerne.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også