Russisk olie kan ende i tanken på europæiske skibe med enkel manøvre

Selv om mange skibsejere helst undgår at få russisk brændstof i tanken, så er det svært at komme udenom på grund af et lovligt smuthul i sanktionerne.
Foto: Uncredited/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Uncredited/AP/Ritzau Scanpix

Russisk olie kan stadig havne i tankene på europæiske skibe, fly og biler, selv om EU har indført en omfattende embargo for at bremse Ruslands finansieringen af krigen i Ukraine.

En enkel og fuldt lovlig manøvre betyder, at olien kan sejles ud af Europa, hvor den bliver blandet op på et raffinaderi og sendt tilbage som brændstof.

”Det nye produkt vil ikke være forbudt i henhold til olieembargoen, selvom det består af russisk olie. Det vil sige, at det lovligt kan importeres til EU,” siger Sarah Bisgaard Møller fra Hafnia Law Firm.

Hun har siden den russiske invasion af Ukraine i februar sidste år brugt hovedparten af sin arbejdstid på at rådgive selskaber over hele verden om sanktioner mod det krigsførende land.

Mange rederier er ifølge ShippingWatchs oplysninger meget opmærksomme på, at de ikke får russisk brændstof ombord, når de tanker deres skibe i Rotterdam eller andre store bunkerhavne.

Men det er i praksis umuligt at gardere sig imod på grund af smuthullet.

En undtagelse i sanktionerne tillader at eksportere russisk olie under et prisloft til et tredjeland, hvor det bliver blandet med ikke-russiske produkter og forarbejdes, så der skabes et nyt produkt. Herefter kan det fuldt lovligt importeres til EU.

”Det betyder også, at prisloftet ikke længere finder anvendelse, og at olieproduktet kan transporteres med skib uden at blive handlet til under 45 dollar eller 100 dollar pr. tønde,” siger hun.

Har brug for russisk olie

Som ShippingWatch tidligere har beskrevet, vil der ikke være nok diesel på de europæiske lagre til at møde behovet, hvis man fjernede alt import fra Rusland.

Det skyldes, at der på daglig basis bliver brugt omkring 6,4 mio. tønder dieselolie i EU.

Samtidig bliver der i EU produceret omkring fem mio. tønder dieselolie om dagen, mens der bliver importeret 700.000 fra Rusland, der altså vil komme til at mangle i regnskabet. Det vil også være med til at sende priserne på himmelflugt.

Sanktionerne mod Rusland betyder ellers et forbud mod at sejle russiske olieprodukter til EU’s medlemslande og Storbritannien, medmindre tankskibenes last sælges under et prisloft.

For at være lovligt kræver det dog, at produktet får en helt ny produktkode - en såkaldt ”CN code” - hvor otte cifre i produktkoden skal ændres i forhold til det oprindelige produkt. 

”Hvis det sker, ser EU ikke på situationen som omgåelse (af sanktioner, red.), selvom du og jeg godt kunne opfatte det sådan,” siger Sarah Bisgaard Møller.

Importen af russisk råolie til EU-landene standsede ganske vist, da de sanktioner trådte i kraft 5. december, men det kan være nærmest umuligt at identificere oliens oprindelse – ikke mindst, når russisk olie er iblandet olie fra et andet land.

I flere lande er risikoen stor for, at reglerne bliver omgået bl.a. på grund af landenes geografiske belliggenhed. Det er bl.a. lande som Kasakhstan, Usbekistan, Armenien, Tyrkiet og Kina.

Bør være opmærksom

Det kan ifølge skibsmægleren Gibson skabe en region, hvor russiske olieprodukter vil blive blandet og derefter transporteres videre til bl.a. Europa.

”Meget af produktet på vej mod øst forventes at ende i Mellemøsten, især ufærdige produkter og blandingskomponenter. Regionen kan blive en blandingshub, hvor russiske komponenter omdannes til specifikke produkter til reeksport over hele verden,” skriver mægleren.

”Hvis dette bliver til virkelighed, kan traditionelle vestlige eksportmarkeder se ”Mellemøsten”-benzin konkurrere med amerikanske og europæiske forsyninger, måske endda ind i selve USA på trods af oprindelsen af de færdige kvaliteters originale komponenter,” lyder det videre.

Derfor bør man som bunkerselskab være ekstra opmærksom på, hvor man køber sin olie fra, lyder det fra Hafnia Law Firm.

”Det er svært at rådgive om, hvordan selskaber kan gardere sig mod at købe olieprodukter, der indeholder russisk olie. Det vigtigste er, at virksomhederne udfører deres due diligence og er opmærksom på ’red flags’,”siger Sarah Bisgaard Møller.

Hun uddyber, at virksomhederne eksempelvis kan bede deres kunde bekræfte, at olieproduktet ikke er af russisk oprindelse og overveje, om kunden er en fast forretningspartner eller en velanset virksomhed med troværdige oplysninger.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også