ShippingWatch

Rindbo om prisloft på russisk olie: Det bliver svært

USA og G7 vil indføre et prisloft på russisk olie, så olieindtægterne ikke finansierer Ruslands krig i Ukraine. CEO i Norden Jan Rindbo tvivler på, at det kommer til virke.

Foto: NORDEN

Det bliver op ad en meget stejl bakke for USA og G7-landene med at indføre et effektivt prisloft på russisk olie, der skal forhindre Rusland i at finansiere krigen i Ukraine.

Det mener Jan Rindbo, CEO i tørlast- og tankrederiet Norden, der netop har lagt et tredje kvartalsregnskab på bordet med et nettoresultat på 1,9 mia. kr. eller 243 mio. dollar på bundlinjen.

Jeg har lidt svært ved at se, hvordan et prisloft på russisk olie skal håndteres i praksis. Lande som Indien og Kina skal jo være med

Jan Rindbo, CEO i Norden

”Jeg har lidt svært ved at se, hvordan et prisloft på russisk olie skal håndteres i praksis. Lande som Indien og Kina skal jo være med på det, og i mellemtiden har OPEC meldt ud, at medlemslandene vil producere mindre olie, fordi det understøtter prisen den anden vej,” siger Jan Rindbo, CEO i Norden til ShippingWatch.

En stor del af indtjeningen hos Norden er i år kommet fra et ophedet produkttankmarked med stor efterspørgsel og høje rater.

Norden sender over en mia. kr. tilbage til aktionærerne efter kæmpe hop i resultat

Ruslands invasion af Ukraine i februar har været med til yderligere at sætte skub i opturen og skabe dramatiske omvæltninger på tankmarkedet, som de facto i dag er opdelt.

Der er tankrederier, der sejler med russisk olie og olieprodukter, og så er der rederier, der har besluttet at droppe handel med Rusland i protest mod russernes krig i Ukraine. Norden tilhører den sidste kategori.

Den russiske invasion har medført en byge af vestlige sanktioner mod Rusland, russiske statsborgere, banker og virksomheder, og fra december træder første del af EU’s importforbud mod russisk olie i kraft. Det gælder et forbud mod at sejle råolie til Europa, og fra februar 2023 bliver det forbudt at sejle russiske olieprodukter til Europa.

Et højere prisloft på russisk olie

Men et prisloft på russisk olie, som USA og G7-landene gerne vil indføre, er på retræte: Et stramt prisloft på russisk olie, der skal sælges til tredjelande uden for EU og G7-landene.

Meget tyder på, at det varslede prisloft på russisk olie nu bliver højere og mere løst overvåget.

Prisloft på russisk olie bliver højere og mere løst overvåget

Det skyldes, at investorer frygter for uro på olie- og finansmarkederne, hvis et stramt prisloft kombineres med EU’s kommende sanktioner mod russisk olie.

Det skønnes, at Rusland, som er blevet mødt med en byge af vestlige sanktioner efter, at landet invaderede Ukraine den 24. februar 2022, har haft et oliesalg på 15 mia. dollar alene i september.

Vi kan som transportør blive ramt af, at nogle af parterne ikke har overholdt prisloft-aftalen

Jan Rindbo, CEO i Norden

”Et problem er, hvordan rederierne skal sikre, at prisloftet er overholdt mellem køber og sælger? Vi kan som transportør blive ramt af, at nogle af parterne ikke har overholdt prisloft-aftalen,” siger Jan Rindbo.

”Hvis det (prisloftet, red.) kommer, så finder vi en måde at gøre det på.”

Nordens topchef bemærker, at der er blevet lidt stille om prisloftet de seneste uger.

”Fordi det er svært. Det er hele markedet, som du skal have med på indførelsen af et prisloft,” siger Jan Rindbo.

Norden oplever allerede, at oliemarkedet er blevet opdelt og mindre effektivt, hvor de, der vælger at sejle med russisk olie, skal sejle længere.

”Der bliver stadig sejlet en del olie fra Rusland og ind til Europa. Både råolie og raffinerede produkter. Det er klart, at når EU’s embargo træder i kraft, skal Europa importere den olie andre steder fra. Det bliver på længere distancer, og samtidig skal Rusland eksportere denne olie til andre lande, og det bliver også på længere distancer,” siger Jan Rindbo.

Embargo mod russisk olie vil tvinge tankrederier til at vælge side

”Det, der må formodes at ske, er at skibene skal ud at sejle længere og dermed trækker kapacitet ud af markedet på at sejle den samme mængde olie.”

Clarksons vurderer, at de store omvæltninger og ændringer i handelsmønstrene for olie generelt og russiske olieprodukter vil føre til en stigning i ton-mil efterspørgslen på produkttankmarkedet på ca. 6 pct., når EU’s olieembargo får effekt - alt andet lige.

”Vi mener, at markedsudsigterne er både stærke og overbevisende,” skriver Clarksons i en opdatering denne uge.

Jan Rindbo og Norden er også optimistiske, når det gælder produkttank i 2023, men en økonomisk recession er en joker i det spil.

”Vi mener fundamentalt også, at der er et positivt outlook for tank, fordi skibene skal ud at sejle på længere distancer. Vi er dog lidt mere opmærksomme på, at der både kan være noget mindre olieforbrug under en recession, og ser ud til at blive produceret mindre olie på grund af OPEC-aftalen,” siger Nordens topchef.

”Vi ligger med rigtigt høj eksponering i tank og er glade for det, men vi vil nok også tage lidt risiko af over tid og gradvis reducere eksponeringen mod tank.”

Norden sender over en mia. kr. tilbage til aktionærerne efter kæmpe hop i resultat

Asien overhaler Rusland som EU’s vigtigste leverandør af olieprodukter

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

ShippingWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs