Analytikere er uenige om, hvornår tankopturen vender tilbage

Den seneste måned er raterne på de helt store tankskibe faldet næsten 40 pct. Spørger man analytikerne, er de langt fra enige om, hvilken vej markedet vil gå, skriver Finansavisen.
Foto: AET
Foto: AET

Der hersker uenighed blandt analytikere om, hvilken retning markedet for de helt store tankskibe skal, skriver Finansavisen.

Den sidste måned er raterne faldet med hele 37 pct., så et VLCC-skib kunne lejes for 13.600 dollar i begyndelse af ugen.

Finansavisen har spurgt seks analytikere om deres anbefaling på tankaktier. Tre af dem anbefaler "køb", en anbefaler "hold", mens en anden har en "hold/sælg"-anbefaling. Den sidste adspurgte analytiker råder investorerne til at sælge.

Danske Banks shippinganalytiker Anders Redigh Karlsen er en af dem, der tror på, at markedet skal stige.

"De svage rater i dagens marked skyldes hovedsageligt lav olietransport og OPEC's reducerede olieproduktion," siger Anders Redigh Karlsen til Finansavisen.

Omvendt peger Frode Mørkedal fra Clarksons Platou på, at tankmarkedet fortsat er påvirket af pandemien.

"Bedringen i olieefterspørgslen ser ud til at have stagneret og olieprisen har ikke klaret at løsrive sig fra et niveau omkring 40 dollar per tønden. Det betyder, at OPEC fortsat holder igen med olieproduktion," siger Frode Mørkedal.

BP mener efterspørgslen har toppet – men Frontline og Euronav tror fortsat på olien

Ophugning af ældre tankskibe rammer 30-årigt lavpunkt

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også