ShippingWatch

Supertankere er igen i spil som flydende lagre

Råolietankere bliver igen brugt som flydende lagre, skriver Reuters. Ifølge kilder har bl.a. Trafigura lejet fem VLCC'ere til at lagre olie ombord.

Foto: PR/Euronav

Flere råolietankere bliver igen brugt til at lagre råolie og raffinerede produkter ombord, skriver Reuters.

Ifølge kilder har handelshuset Trafigura lejet mindst fem VLCC-skibe, der hver især har plads til to mio. tønder olie, mens flere af de store handelshuse som Vitol, Litasco og Glencore også har lejet skibe til at opmagasinere olie ombord.

I øjeblikket koster en tønde nordsøolie omkring 40 dollar, og "de fyldende lagre er på vej tilbage igen", siger en kilde til Reuters.

Ifølge mæglerhuset Clarksons Platou var godt 18,3 pct. af VLCC-flåden eller næsten hvert femte af de store supertankere inaktiv i slutningen af august. Blandt andet fordi flere bliver brugt som flydende lagre.

I løbet af årets begyndelse endte oliemarkedet i contango, hvilket betyder, at prisen på dagens marked var lavere end den ventedes at være om seks måneder. Derfor solgte oliehandlere olie ud i fremtiden, som derfor skulle opbevares på lager.

Det skabte stor rift om en række tankskibe, især de største, som blev hyret ind som flydende lagre. Effekten så dog ud til at stilne af i foråret, men er nu komme tilbage igen.

"Det bliver mere og mere klart, at markedsvilkårene ikke forbedrer sig så hurtigt som ventet, især på efterspørgselssiden," siger Martijn Rats, analytiker hos Morgan Stanley, til Reuters om situationen.

Lige nu befinder markedet sig i et mini-contango, hvor mæglerne med fordel kan handle olie på futures-kontrakter.

Det var den samme tendens, der fik markedet til opleve usandsynligt høje rateniveauer i foråret, hvor der var enorm rift om skib til at oplagre den olie, der blev indkøbt på futures-aftaler.

Særlig detalje ved olieprisen åbner usædvanligt marked for Torms skibe 

Næsten hver femte supertanker ligger stille 

Mere fra ShippingWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs