ShippingWatch

Produkttank rammer laveste niveau siden finanskrisen

Markedet for at sejle med olieprodukter fortsætter med at være trægt. Dagsraterne for MR-tankere er i denne uge faldet til det laveste niveau siden 2009, skriver bank i notat.

Foto: Ardmore

Problemerne fortsætter for rederierne, som sejler med olieprodukter.

Efter en svær start på 2018 er raterne nu dykket til det laveste niveau i næsten et årti.

Ifølge et notat fra Deutsche Bank er dagsraterne for MR-tankskibe faldet den seneste uge og befinder sig nu på samme bundniveau som i kølvandet på den globale finanskrise.

"Produkttankmarkedet bliver ved med at se dagraterne falde på grund af overudbud af skibe og begrænset handelsaktivitet. MR-raterne fortsætter med at være svage og faldt med syv pct. w/w til 7.200 dollars, det laveste niveau siden 2009," skriver bankens analytikere og vurderer, at de sløje rater vil fortsætte på det nuværende niveau i et par uger til.

Mens markedet for produkttank i øjeblikket er trægt, så forventer flere analytikere dog, at tingene vil vende til det bedre de kommende år.

Det er samtidig forventningen, at der vil ske en omfattende konsolidering blandt produkttankrederierne, som blandt andet tæller Scorpio Tankers, Torm, Hafnia Tankers, Ardmore og Diamond S.

Analysehus sænker Nordens kursmål på grund af tankforretningen

Pareto: Hafnia Tankers "knuste" markedet

Uforudsigelig svingtonnage gør ondt på Nordic Tankers

 

Forsiden lige nu

Ugens bedste på ShippingWatch

Maersk fik genskabt en del af væksten, problemerne med dårlige bunkerolie fortsatte, og en hel række af de mest velrenommerede danske rederier som Norden, Torm, DFDS og J. Lauritzen fremlagde regnskab i ugen, der gik.

Søren Skou: "Vi er blevet en vækstvirksomhed igen"

Efter et par år, der overordnet har handlet om at sælge fra og skære den fremtidige containerforretning til, mener CEO Søren Skou, at Maersk igen er en vækstforretning. Især 2019 vil vise, om han får ret.

Relaterede

Seneste nyt

Job

Se flere

Se flere