Nyt lovforslag skal sikre flere olielaster til amerikanske skibe

Et lovforslag sigter mod, at en større del af USA's eksport af olie og gas skal øremærkes skibe, som er byggede og bemandede af amerikanere. Forslaget blev fremlagt tirsdag.
Det er den amerikanske senator, Roger Wicker (i midten) og det demokratiske kongresmedlem John Garamendi (til venstre), som står bag lovforslaget. | Foto: PR-foto
Det er den amerikanske senator, Roger Wicker (i midten) og det demokratiske kongresmedlem John Garamendi (til venstre), som står bag lovforslaget. | Foto: PR-foto

Et nyt lovforslag skal sikre, at en større del af eksporten af olie og gas fra USA sker ombord på amerikanske skibe.

Ifølge forslaget, som blev fremlagt tirsdag, skal 10 pct. af landets eksport af olie efter 2032 transporteres på skibe, som er bygget i USA og bemandet af amerikanske søfolk. Det samme gælder 15 pct. af eksporten af lng efter 2040.

"Lovforslaget vil styrke vores værftsindustri og anerkende vigtigheden af at bruge amerikansk-flagede skibe til at transportere vores stigende eksport af olie og naturgas. Kina, Indien og andre lande investerer voldsomt i deres værftskapacitet. USA bliver nød til at holde trit," udtaler den republikanske senator Roger Wicker, som står bag forslaget sammen med det demokratiske kongresmedlem John Garamendi, i en meddelelse itrsdag.

Der findes allerede i dag en omstridt særlov, Jones Act, som kræver, at skibe på kyst- og indlandsruterne i USA er amerikansk byggede og bemandede af amerikanere.

Det er dog første gang, at USA lægger op til, at kravet også skal gælde for skibe i international trafik.

USA vil formentlig selv bygge skibe til vindeventyr

Trump suspenderer alligevel Jones Act for Puerto Rico

"Jeg vil næsten vædde mit liv på, at Jones Act overlever"

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også